Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice (MFP) și Ministerului Transporturilor (MT) respectarea OUG 25/2018 și HG 549/2018 privind condițiile, procedura și termenele de restituire a unei părți din supraacciza la motorină, în caz contrar transportatorii rutieri români vor declanșa proteste în linie cu cele din Bulgaria și Franța.
Firmele de transport rutier din România stau cu dosarele depuse pentru restituirea supraaccizei, însă blocajul instituțional nu permite realizarea de plăți către transportatorii rutieri.
Potrivit legislației, administratorul schemei trebuie să soluționeze cererile de restituire în termen de maximum 35 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de restituire a accizei în limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finanțelor Publice. Plata se efectuează în lei, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice a deciziei.
Situația gravă devine similară cu perioada 2014-2016 când, pentru 3 ani consecutivi, statul român nu a fost capabil să restituie către transportatori sumele bugetate la început de an pentru restituirea supraaccizei colectate și cuvenite legal. Astfel, în 2014 s-a restituit numai 0,45% din bugetul estimat, în 2015 numai 2,478%, iar în 2016 până în limita de 14,45%.
În prezent, transportatorii români au cel mai ridicat cost al motorinei față de țările din jur, de 1,06 euro/litru fără TVA. Transportatorii români sunt puternic dezavantajați în competiția cu ceilalți transportatori, în special est-europeni, din cauza blocajului returnării supraaccizei prin încălcarea legislației adoptate chiar de guvernul actual. Ministerul Finanțelor Publice a colectat în 2018 din accize cu 1,2 miliarde de lei sub ținta propusă la începutul anului, generat de faptul că 70% din alimentările transportatorilor rutieri internaționali (români și străini) de pe teritoriul României au migrat în afara țării după introducerea supraaccizei.
UNTRR solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor măsuri urgente pentru ca schema de rambursare a supraacizei să devină operațională, iar dacă această facilitate se dovedește încă o dată nefuncțională, să fie eliminată începând cu 1 ianuarie 2019 supraacciza la carburanți.
Un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier, fiind principala ramură contribuitoare la exportul de servicii.
Handicapul competitiv creat transportatorilor români de instituțiile guvernamentale prin blocarea schemei de rambursare a supraaccizei creează în aceeași măsură un avantaj major pentru ceilalți transportatori din regiune cu grave repercusiuni pentru exportul de servicii românesc.