Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită ministrului Finanţelor, Dan Vîlceanu, numit şi ministru interimar la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, “să folosească conjunctura istorică actuală şi să închidă subiectul reîncadrării diurnei ca venit salarial prin adoptarea unei amnistii fiscale”.
Potrivit unui comunicat remis redacției noastre, reprezentanţii UNTRR mai solicită Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii demararea urgentă a discuţiilor cu industria de transport rutier cu privire la modul de transpunere în legislaţia românească a directivei detaşării începând cu luna februarie 2022.
Reprezentanţii UNTRR reamintesc că în spaţiul public a circulat un proiect de lege pentru anularea unor obligaţii fiscale şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale.
“Proiectul de lege menţinea prevederile care au generat incertitudine juridică în sectorul transporturilor rutiere, respectiv prevederile conform cărora indemnizaţia specifică detaşării transnaţionale poate fi reîncadrată din punct de vedere fiscal de către organul fiscal, ca venit asimilat salariilor pentru care se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, numai ca urmare a constatărilor Inspecţiei Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, cu privire la nerespectarea dispoziţiilor legale aplicabile în domeniul detaşării transnaţionale”, susţin reprezentanţii UNTRR.
Totodată, în expunerea de motive cu privire la legislaţia europeană aplicabilă situaţiilor de detaşare, nu erau prevăzute şi noile prevederi ale Directivei 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier.
“Industria de transport rutier din România nu poate fi taxată de 2 ori – o dată pentru amnistie şi o dată pentru directiva detaşării. Sectorul transporturilor rutiere va fi profund afectat de eventuala aplicare a prevederii întoarcerii acasă a camionului la 8 săptămâni începând cu februarie 2022, măsură care afectează industria tocmai pentru ca România nu produce şi nu exportă suficient în UE”, se mai precizează în comunicat.
Potrivit sursei citate, transportul rutier este unul dintre cele mai competitive şi mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii patru ani având o contribuţie la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României şi angajează peste 350.000 de persoane.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.