Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să nu majoreze acciza la carburanți, ci să îmbunătățească sistemul de rambursare a taxei pe valoare adăugată (TVA) străinilor, astfel încât România să devină un centru de alimentare de carburant în zona Balcanilor, precum Luxemburg în Europa de Vest.
În felul acesta, România va deveni mai competitivă, iar statul român va ajunge să colecteze mai mulți bani, nefiind necesară o majorare a accizei la carburanți.
În caz contrar, așa cum UNTRR a arătat într-o analiză realizată la începutul lunii august 2017 (click aici pentru a consulta analiza), o majorare a accizei la carburanți ar putea aduce pierderi la bugetul de stat. Tacit, Ministerul de Finanțe recunoaște acest lucru prin faptul că dorește implementarea supra-accizei în două etape, de la 15 septembrie și 1 octombrie 2017, cu scopul de a evita un șoc pe piață.
În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care 5 miliarde litri motorină și 2 miliarde litri benzină.
În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorină și benzină, transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România și a scăderii cu același procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câștig ipotetic al statului român!
Cei 38 de bani în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 45,22 de bani (acciză + TVA) pentru fiecare litru de motorină și benzină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 3,16 miliarde lei, presupunând că se va menține nivelul consumului de motorină și benzină nemodificat.
Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. (De exemplu, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România).
Reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări va aduce în realitate pierderi la bugetul statului.
UNTRR solicită Guvernului să aplice măsuri care să conducă la creșterea consumului de bunuri și servicii furnizate de România comunității internaționale. O măsură posibilă este rambursarea TVA cu ușurință și predictibilitate atât firmelor românești cât și firmelor străine din UE și non-UE care efectuează transport rutier internațional, volumul de carburant vândut de România va crește semnificativ spre mulțumirea firmelor de transport, a cetățenilor, a firmelor care produc și distribuie carburanți. Poziționarea României ca un „Luxemburg” al Balcanilor ar conduce la generarea unui avantaj competitiv pentru statul român și firmele din România, în competiția cu celelalte state din Europa și cu celelalte firme din afara României, oferind o soluție atractivă și firmelor străine care operează transport internațional având România ca destinație sau tranzit.
Reamintim că Luxemburg este o țară în care alimentarea cu carburant este preferată de firmele de transport care au operațiuni ce traversează zona respectivă, datorită prețurilor extrem de atractive.
UNTRR solicită Guvernului să nu recurgă la supraimpozitarea unor bunuri de strictă necesitate, precum carburanții, măsură care ar conduce la creșterea automată a prețurilor pentru restul bunurilor și serviciilor.
Contrar informațiilor publicate în România, Ministerul Economiei din Austria arată că prețul motorinei fără taxe în România este la mijlocul clasamentului UE28, situându-se pe locul 14, fiind mai mic decât prețul fără taxe din 13 state europene și fiind mai mare decât prețul din 14 state europene. Prețul motorinei fără taxe este mai mare decât media europeană, fiind al 5-lea preț mai mare decât media europeană.