Industria transporturilor rutiere este cea mai afectată ramură economică de neaderarea României și Bulgariei la Schengen, confruntându-se cu cozi de zeci de kilometri de camioane la punctul de trecere a frontierei româno-bulgare Giurgiu-Ruse, care generează întârzieri în livrarea mărfurilor către clienți, afectează lanțurile logistice, procesele de producție și aprovizionarea orașelor și conduce la creșterea costurilor pentru transportatori și consumatori în ambele țări, spun transportatorii rutieri într-un comunicat trimis redacției.
UNTRR a realizat numeroase demersuri adresate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, MAE și autorităților relevante, inclusiv Președinției României în contextul discuțiilor de anul acesta privind stabilirea unui Parteneriat Strategic România – Bulgaria, solicitând abordarea prioritară a eliminării controalelor la punctele de trecere a frontierei între România și Bulgaria pentru traficul rutier internațional de camioane.
În timp ce industria transporturilor rutiere solicită eliminarea controalelor și crearea de culoare speciale care să faciliteze trecerea autoturismelor și a camioanelor înmatriculate în România și Bulgaria, în mod paradoxal, autoritățile bulgare au sprijinit dezvoltarea unei parcări private pentru camioane, pe terenul municipalității din Ruse, care a început să opereze din iunie fără niciun anunț oficial, fără informații publice si de contact pe web, email sau media. Astfel, pentru a trece frontiera, transportatorii rutieri români sunt obligați să își parcheze camioanele numai în spațiile de parcare ale acestui operator privat, care aplică tarife discriminatorii și excesive pentru camioanele românești, comparativ cu cele bulgare.
Conducerea UNTRR s-a deplasat la punctul de trecere a frontierei din Ruse, unde operatorul privat sprijinit de autorități a construit o parcare de camioane de 700 de locuri, care urmează să fie extinsă cu încă 200 de locuri. Cu toate că autoritățile bulgare declară că nu este obligatorie utilizarea acestui spațiu, dacă transportatorii români nu au camioanele înregistrate în sistemul respectivei parcări, camioanele lor nu sunt primite în punctul de trecere a frontierei pentru că nu le vine rândul. Parcarea este dotată cu panouri de monitorizare, la care fiecare șofer de camion poate vizualiza câte camioane mai sunt în față, dar nu și timpul de așteptare la frontieră, care este în funcție de cât de repede lucrează vama. La intrarea în parcare, fiecare camion primește un pager care vibrează și sună cu 10 minute înainte pentru a notifica șoferul când îi vine rândul la trecerea frontierei. La ieșirea din parcare, șoferii români trebuie să plătească un tarif discriminatoriu de 25 de euro față de șoferii bulgarii, care plătesc un tarif de 3-4 ori mai mic, de numai 15 leva, aproximativ 7 euro. UNTRR menționează că tarifele nu sunt corelate cu timpul petrecut în parcare.
„În lipsa oricăror măsuri, această practică se va extinde, iar autoritățile din frontiere vor crea timpi de așteptare cât mai mari pentru a justifica înființarea unor astfel de parcări și a unor astfel de practici abuzive şi discriminatorii, contrare obiectivelor de creștere a fluidității circulației în interiorul CE, stabilite prin Regulamentul european nr. 1100/2008 care prevede eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, conform legislației europene, controalele privind greutățile și dimensiunile camioanelor nu se efectuează ca și controale la frontieră, ci numai în cadrul procedurilor obișnuite de control aplicate în mod nediscriminatoriu pe întreg teritoriul unui stat membru, iar vehiculele pot fi supuse, în ceea ce privește standardele comune privind greutatea, unor controale prin sondaj și, în ceea ce privește standardele comune privind dimensiunile, exclusiv unor controale în caz de suspiciune privind neconformitatea cu dispozițiile acestuia”, precizează UNTRR în comunicat. „Dacă Bulgaria continuă aceste practici, România va trebui să exploreze decuplarea de Bulgaria în vederea aderării la spațiul Schengen.”
UNTRR solicită acțiunea urgentă a CE și Guvernului României împotriva practicilor abuzive ale operatorului parcării de la Ruse, în scopul eliminării imediate a obligației impuse camioanelor românești de a staționa în spațiile de parcare ale acestui operator privat și a obligației transportatorilor rutieri români de a plăti tarife de parcare discriminatorii pentru a putea trece frontiera și a ajunge acasă în România.