Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face apel la Președintele României – Klaus-Werner Iohannis, Primul-Ministru – Ludovic Orban și Ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor – Lucian Bode sã realizeze demersuri urgente pentru susținerea transportului rutier de marfã și pentru deblocarea transportului rutier de persoane operat de firmele românești în UE, se arată într-un comunicat trimis redacției noastre.
Sectorul transporturilor rutiere de marfã și persoane este grav afectat de criza COVID-19, dar și de prevederile legislației naționale și europene cu impact puternic negativ asupra firmelor românești care opereazã în acest sector, susțin transportatorii.
Firmele românești de transport rutier internațional de mãrfuri sunt principalul contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,95 miliarde euro în 2019, iar cea mai mare pondere din aceastã contribuție este generatã de cele aproape 60.000 de camioane românești care lucreazã în Europa de Vest. O parte din aceste camioane românești lucreazã în continuare pentru industria alimentarã, farmaceuticã, chimicã (dezinfectanți, echipamente de protecție etc.), prelucrãtoare, și au o contribuție majorã la exportul de servicii al României pentru anul în curs.
Pe baza sondajelor și consultãrilor realizate de UNTRR în ultima perioadã, estimãm cã vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumãtate din firmele rãmase care opereazã transport rutier internațional vor pãrãsi România înainte de 18 luni, ca urmare a intrãrii în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Pentru sprijinirea sectorului de transport rutier de marfã și de persoane, UNTRR solicitã autoritãților române intervenții urgente în urmãtoarele direcții prioritare:
– Coordonarea României cu celelalte State Membre afectate de Pachetul Mobilitate 1, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi pentru transportatorii români și din alte țãri estice și/sau periferice UE. PACHETUL MOBILITATE 1 AMENINȚÃ SUPRAVIEȚUIREA TRANSPORTATORILOR ROMÂNI, DEJA GRAV AFECTAȚI DE CRIZA COVID-19. Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în forma actualã, afecteazã profund companiile de transport rutier din România și din alte State Membre UE, distorsionând piața europeanã de transport rutier în mod real și ignorând aspectele de mediu, toate acestea cu o seninãtate absolutã – deghizate sub abordarea socialã. UNTRR solicitã coordonarea României cu celelalte State Membre afectate în vederea realizãrii tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv:
– eliminarea obligației întoarcerii acasã a camioanelor la fiecare 8 sãptãmâni
– eliminarea aplicãrii forțate a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alãturi de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier
– eliminarea întoarcerii obligatorii a șoferilor la fiecare 3 sau 4 sãptãmâni și a interdicției de efectuare a repausului sãptãmânal normal în cabinã, precum si a intrarii in vigoare imediate a acestor prevederi. Semnalãm cã interdicția de efectuare a perioadei de repaus sãptãmânal normal în cabinã este contrarã mãsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului sãptãmânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19.
UNTRR alãturi de asociațiile profesionale din celelalte țãri afectate au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European și Comisiei Europene împotriva adoptãrii Pachetului Mobilitate 1. Recent, Patronatele europene au solicitat factorilor de decizie europeni reevaluarea Pachetului Mobilitate 1 pentru a permite o redresare mai ușoarã dupã pandemia COVID-19 și pentru a sprijini transformarea durabilã a industriei, logisticii și transporturilor în viitor. Scrisoarea Federațiilor patronale din România, Germania, Letonia, Bulgaria, Polonia, Lituania, Estonia, Cipru, Ungaria și Malta împotriva aprobãrii dispozițiilor controversate ale Pachetului Mobilitate 1 poate fi consultatã pe www.untrr.ro
De asemenea, Ministrul român al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, alãturi de Miniștrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta si Polonia au transmis o scrisoare Președinților Parlamentului European și Comisiei Europene, solicitând de urgențã suspendarea procesului legislativ privind adoptarea pachetului mobilitate 1, pânã la încetarea pandemiei și reevaluarea situației sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispozițiilor acestuia. Cu toate acestea, faptul cã Pachetul Mobilitate 1 merge înainte urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politicã a Alianței Rutiere este cel putin regretabil într-o Europã bazatã pe principii de egalitate și integrare economicã. Acest fapt ignorã evident realitatea economicã cu care se confruntã companiile românești de transport rutier care au fost afectate negativ și se luptã sã supraviețuiascã.
– Coordonarea cu statele alãturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internațional si asigurare tratament egal între toate modurile de transportÎn prezent, activitatea transportatorilor rutieri români de persoane în trafic internațional este suspendatã cf. art. 11 din Ordonanța militara nr.7, fiind permise numai zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter) pentru transportul lucrãtorilor sezonieri din România cãtre alte state. Considerãm cã așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter și cu autoturism, trebuie sã fie permisã și deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte sã meargã la lucru și sã degreveze presiunea pe bugetul statului, cât și pentru a permite transportatorilor de persoane sã organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre țãri precum Germania, Spania, Franța.
De asemenea, având în vedere incertitudinea creatã de prevederile Ordonanței Militare nr.7, UNTRR solicitã autoritãților române sã clarifice faptul cã sunt permise transporturile internaționale de persoane operate cu autocare românești cãtre Bulgaria, Grecia, Suedia, Norvegia si Danemarca, având în vedere cã aceste țãri nu sunt incluse în art. 11 din Ordonanța militara nr.7.
Precizãm cã transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasãrii personalului angajat și a lucrãtorilor sezonieri, având în vedere prețul accesibil, precum și siguranța, calitatea și flexibilitatea serviciilor oferite. Considerãm inacceptabil faptul cã prin actuala restricționare a activitãții transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situația în care operatori strãini de autocare sã asigure transportul cãtre Vestul UE al lucrãtorilor români din agriculturã.
În acest context, UNTRR solicitã autoritãților române mãsuri urgente care sã permitã deblocarea activitãții operatorilor români de transport rutier de persoane, precum și coordonarea cu statele alãturate pentru deschiderea transportului de persoane in regim internațional.
– Mãsuri de sprijinire a firmelor românești de transport rutier
Încã din 2015, UNTRR a solicitat includerea ramurii transporturilor rutiere in cadrul sectoarelor strategice prioritare pentru dezvoltarea competitiva, eligibile pentru finanțare prin fondurile europene. Deși în mod surprinzãtor, strategia naționalã pentru competitivitate 2014-2020 nu identificã în mod explicit transportul rutier, UNTRR a evidențiat faptul cã transportul rutier deservește majoritatea sectoarelor economice cu potențial de specializare inteligentã identificate de acest document național de fundamentare, având o importanțã strategicã pentru economia naționalã.
UNTRR solicitã urgentarea procedurilor de suspendare a asigurãrilor RCA pentru autovehicule de transport rutier, în condițiile în care din cauza crizei provocate de pandemia de coronavirus, firmele de transport rutier de mãrfuri românești care realizeazã transport rutier internațional au raportat, în medie, o scãdere de 60% a activitãții, iar în cazul transportului rutier național de persoane, activitatea s-a diminuat cu 80% și pentru transportul rutier de persoane internațional scãderea este de 100%.
Deși am purtat discuții cu Autoritatea de Supraveghere Financiarã, au existat doar simulãri cã am putea avea gata în cel mai scurt timp un cadru legal destinat suspendãrii asigurãrilor RCA. În România sunt 200.000 de vehicule licențiate pentru transportul rutier – 165.000 de camioane și 35.000 de autobuze și autocare. În aceastã perioadã traficul rutier s-a redus, iar conform statisticilor Poliței Române, numãrul de accidente a scãzut cu 72%, astfel cã numãrul de daune s-a diminuat simțitor. În schimb, asigurãtorii au cerut mãsuri pentru a asigura continuitatea activitãții, deși au continuat sã încaseze prime iar despãgubirile au scãzut cel putin proporțional cu numãrul de accidente.
Totodatã, la solicitarea UNTRR, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a realizat un draft de Ordonanțã de Urgențã care va reglementa extinderea posibilitãții operatorilor economici sã poatã solicita certificat de situații de urgențã de TIP2 (Galben) și dacã diminuarea veniturilor sau a încasãrilor cu minimum 25% a fost înregistratã în luna aprilie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020.