Programul “Fit for 55” al Uniunii Europene este un pachet legislativ amplu, menit să contribuie la atingerea obiectivului ambițios de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și la atingerea neutralității climatice până în 2050. Sectorul transporturilor joacă un rol central în acest pachet, fiind unul dintre cei mai mari emitenți de CO2. Aflați de la Radu Dinescu, Secretarul General al UNTRR ce impact are acest program asupra transporturilor din România.
Obiectivele “Fit for 55” pentru transporturi
Obiectivul principal pentru transporturi este o reducere de 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050, comparativ cu 1990. Pentru a atinge această țintă, pachetul “Fit for 55” propune o serie de măsuri care vizează toate modurile de transport, de la cel rutier la cel maritim și aerian.
Măsuri propuse pentru sectorul transporturilor
Pachetul “Fit for 55” include mai multe propuneri legislative, fie noi, fie revizuiri ale unor acte deja în vigoare, cu impact direct asupra transporturilor:
- Extinderea Sistemului UE de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS): Acest sistem, care impune un preț pentru emisiile de carbon, a fost extins pentru a include, pentru prima dată, transportul maritim și, ulterior, și transportul rutier (combustibilii utilizați în transportul rutier). Companiile vor trebui să cumpere permise pentru emisiile lor, ceea ce va încuraja investițiile în tehnologii și combustibili mai curați.
- Standarde mai stricte pentru emisiile de CO2 ale autoturismelor și camionetelor: Se propune o reducere semnificativă a emisiilor pentru vehiculele noi, cu un obiectiv de zero emisii pentru vânzările de mașini și camionete noi începând cu 2035. Acest lucru va accelera tranziția către vehicule electrice și cu hidrogen.
- Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR): Acest regulament stabilește obiective obligatorii pentru statele membre privind extinderea rețelei de stații de reîncărcare electrică și de realimentare cu hidrogen de-a lungul principalelor rețele rutiere și în porturi și aeroporturi.
- Regulamentul ReFuelEU în domeniul aviației: Acesta urmărește stimularea utilizării combustibililor de aviație durabili (SAF) prin impunerea unor cote minime obligatorii pentru furnizorii de combustibil și companiile aeriene. Obiectivele prevăd o creștere progresivă a proporției de SAF utilizat în toate zborurile cu plecare de pe aeroporturile UE.
- Regulamentul FuelEU în domeniul maritim: Această inițiativă vizează reducerea intensității emisiilor de gaze cu efect de seră ale combustibililor utilizați de nave prin stabilirea unor limite și prin promovarea utilizării combustibililor alternativi cu emisii scăzute de carbon.
- Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice: Deoarece noile măsuri pot genera costuri suplimentare pentru consumatori, acest fond va oferi sprijin financiar celor mai afectați, pentru a facilita tranziția către opțiuni de transport mai verzi.
Impactul asupra diferitelor moduri de transport
- Transportul rutier: Va fi profund transformat prin eliminarea treptată a vânzărilor de vehicule noi cu motoare cu combustie internă și prin dezvoltarea masivă a infrastructurii de încărcare și realimentare. Acest lucru va impulsiona inovația în industria auto și va schimba preferințele consumatorilor.
- Transportul maritim: Va fi inclus pentru prima dată în sistemul ETS, ceea ce va încuraja utilizarea combustibililor mai curați și implementarea de tehnologii eficiente energetic pe nave. Se va pune accent pe abordări neutre din punct de vedere tehnologic, permițând operatorilor să aleagă cele mai adecvate soluții pentru reducerea emisiilor.
- Aviația: Se va confrunta cu o presiune crescută pentru a adopta combustibili de aviație durabili (SAF), cu obiective clare de încorporare. Deși creșterea cererii de zboruri ar putea fi afectată, se anticipează o reducere semnificativă a emisiilor per pasager, mai ales pentru zborurile intra-UE.
Finanțarea și provocările
Implementarea “Fit for 55” necesită investiții substanțiale în infrastructură, tehnologii și dezvoltarea de combustibili alternativi. Fonduri europene, precum Fondul pentru Modernizare, sunt alocate pentru a sprijini statele membre în această tranziție. De exemplu, în România, există scheme de ajutor de stat pentru achiziția de vehicule rutiere cu emisii zero și modernizarea vehiculelor feroviare, maritime și pe căi navigabile interioare.
Principalele provocări includ:
- Costurile tranziției: Atât pentru industrie, cât și pentru consumatori. Este crucial ca aceste costuri să fie gestionate eficient și ca sprijinul social să fie asigurat.
- Dezvoltarea infrastructurii: Asigurarea unei rețele suficiente de stații de încărcare/realimentare la nivelul întregii UE.
- Neutralitatea tehnologică: Menținerea unei abordări care să permită inovația și dezvoltarea diverselor soluții tehnologice, fără a favoriza una în detrimentul alteia.
- Coerența legislativă: Asigurarea faptului că diferitele acte legislative din pachet se completează reciproc și nu creează duble reglementări.
“Fit for 55” reprezintă un pas crucial pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE și pentru transformarea sectorului transporturilor într-unul mai sustenabil și mai eficient energetic.