Transportatorii rutieri vor organiza în această lună la Bucureşti un amplu protest pe tema situaţiei impozitării diurnei şoferilor, situaţie care nu a fost rezolvată încă de Guvern, în ciuda promisiunilor ministrului Finanţelor, se menţionează într-un comunicat remis vineri de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Organizaţia patronală atrage atenţia că transportatorii rutieri români au ajuns într-o situaţie disperată în contextul impozitării diurnei.
“Pentru menţinerea competitivităţii celui mai mare contribuitor la exportul de servicii al României din ultimii ani este nevoie de o rezolvare urgentă şi favorabilă a situaţiei din partea autorităţilor. Transportatorii rutieri vor continua protestele pe tema impozitării diurnei, urmând ca în luna septembrie 2021 să fie organizat un protest amplu în Bucureşti. (…) Tensiunea creată prin reîncadrarea diurnelor ca venit salarial este maximă şi este total contraproductivă pentru Guvern şi industria de transport rutier”, potrivit comunicatului UNTRR.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită intervenţia de urgenţă a Guvernului pentru clarificarea controalelor fiscale pe diurnă, având în vedere verificările recente la firmele de transport rutier, precum şi emiterea unor procese verbale care au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial şi plata impozitelor şi contribuţiilor aferente retroactiv pe 5 ani, conform comunicatului UNTRR.
Organizaţia patronală aminteşte că ministrul Finanţelor a precizat în august că la începutul lunii septembrie va fi publicat un proiect de lege pentru anularea unor obligaţii fiscale ale transportatorilor rutieri, acest lucru nu s-a întâmplat până în prezent.
“Deşi ministrul finanţelor a precizat în cadrul conferinţei de presă din data de 24.08.2021 că proiectul de LEGE pentru anularea unor obligaţii fiscale şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale va fi publicat odată cu reluarea activităţii parlamentare de la 01.09.2021, acest lucru nu s-a întâmplat, ceea ce duce la continuarea stării de incertitudine la nivelul industriei de transport rutier”, se precizează în comunicatul UNTRR.
Organizaţia patronală notează că orice creştere unilaterală a costurilor în domeniul transporturilor rutiere de către autorităţile din România în urma controalelor şi deciziilor de impunere transmise de ANAF pe tema diurnei ameninţă cu extincţia acest sector important al economiei româneşti.
“Operatorii de transport rutier sunt puşi într-o situaţie disperată, iar protestele sunt inevitabile, întrucât firmele ajung să nu mai aibă nimic de pierdut. Prin proteste se trage încă un semnal de alarmă în speranţa clarificării favorabile”, conform comunicatului UNTRR.
Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive şi mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii 4 ani având o contribuţie la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro, arată Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România.
De asemenea, la nivel european, România este a opta piaţă de transport rutier din Uniunea Europeană şi se poziţionează pe locul 3 în UE la operaţiunile de transport rutier internaţional de tip cross-trade (10,5%) şi cabotaj (8.2%), după Polonia şi Lituania, în contextul în care România este a 15-a economie ca mărime din UE, se menţionează în comunicatul UNTRR.
Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României, iar în acest domeniu lucrează peste 350.000 de persoane.