Uniunea Europeană vrea să îşi restructureze piaţa carbonului, în ideea de a reduce mai rapid emisiile poluante şi a pune un preţ pe poluarea provenită din shipping, transport rutier şi sistemele de încălzire ale clădirilor, potrivit unui proiect de document consultat miercuri de Reuters.
Executivul comunitar va propune luna viitoare cea mai amplă revizuire a sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care obligă poluatorii să cumpere certificate care să acopere emisiile lor de CO2, de la lansarea acestui sistem în 2005.
Actualul sistem de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) obligă centralele electrice, fabricile şi companiile aeriene cu zboruri în Europa să achiziţioneze certificate de acest fel tot mai costisitoare, creând astfel un stimulent financiar să polueze mai puţin.
Recent, UE a ajuns la un acord vizând reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030 comparativ cu nivelul din 1990, o nouă ţintă mai ambiţioasă care va necesita ca emisiile să scadă mai rapid în toate sectoarele, de la agricultură şi până la industria grea.
Conform proiectului de document consultat de Reuters, oferta de certificate de poluare în sistemul ETS va suferi o diminuare. De asemenea, numărul de certificate care vor intra pe piaţa carbonului din UE în fiecare an va scădea şi el într-un ritm mai rapid, începând din anul care urmează după aplicarea reformelor. Proiectul nu precizează cât de rapid va fi redus plafonul.
Propunerea ar urma să consolideze “rezerva de stabilitate a pieţei” (MSR), un mecanism destinat să evite acumularea unui exces de certificate, exces care ar afecta preţurile la carbon în UE.
Reuters subliniază însă că propunerea ar putea să sufere modificări înainte de a fi publicată. În plus, statele membre UE şi Parlamentul European trebuie să negocieze varianta finală a reformelor, un proces care se va întinde pe parcursul a aproximativ doi ani.