Guvernul a anunțat intenția de a introduce o taxă auto, după ce cea veche a fost anulată la începutul acestui an. Scopul acesteia ar fi – după cum declară ministrul Mediului – de a scoate din circulație mașinile vechi și intens poluante. Pentru acestea taxa ar putea ajunge la 200 euro pe an. În 2017 au fost importate aproape 500.000 de mașini second hand.
Vechea taxă a fost inițiată de guvernul Tăriceanu și a avut ca scop principal susținerea intereselor dealerilor auto, categorie din care făcuse parte premierul înainte de a prelua șefia guvernului. A rămas celebru calculul adacadabrant făcut la vremea respectivă, la TV, de ministrul Economiei, Varujan Vosganian, prin care încerca să demonstreze modul în care aceasta ar fi impulsionat economia. Calcul de care Comisia Europeană nu a ținut cont, sancționând România și dispunând anularea ei.
Taxa auto a fost modificata si remodificata de la introducerea ei, in 2007.
Prima varianta s-a numit taxa “de prima inmatriculare”. Aceasta se platea doar pentru masinile importate si a fost insistent ciritcata de Comsia Europeana. S-a ajuns chiar la deschiderea unei proceduri de infrigement impotriva Romaniei.
Incepand cu 2008, taxa a fost eliminata si inlocuita cu una numita “de poluare”, conceputa pe principiul “poluatorul plateste”. S-a modificat in repetate randuri, avantajand ba cumparatorii de masini second-hand, ba producatorii si dealeri de masini noi.
In 2009, romanii incep sa isi inmatriculeze masinile in Bulgaria pentru a evita plata taxei. CE cere din nou Guvernului modificarea taxei, pe motiv ca este discriminatorie.
Anul 2010 a marcat exceptarea de la plata taxei a proprietarilor de masini noi aflate la prima inmatriculare. Totodata, a fost perioada in care a crescut taxa pentru masinile second-hand.
Curtea Europeana de Justitie a decis in 2011 ca taxa de poluare este ilegala si a obligat Guvernul sa o modifice. Apare conceptul “taxei auto”, pe care erau nevoite sa o achite si posesorii masinilor inscrise in tara inainte de 2007.
In 2012 taxa auto a intrat in vigoare. UE obliga Romania sa le inapoieze diferenta de bani celor care au platit taxe mai mari decar cea in vigoare, incepand cu anul 2008.
Anul 2013 a fost cel in care taxa auto a luat numele de “timbru de mediu”. Masinile cu motoare Euro 6 si cele electrice si hibride erau scutite de taxa. Pentru masinile vechi se platea taxa mai mica din cauza ca “se stricau mai repede” spuneau parte dintre politicienii care au sustinut taxa.
In 2014 si 2015 timbru de mediu ramane in vigoare, cu diverse modificari. In 2016 UE obliga statul roman sa restituie cotribuabililor banii colectati prin intermediul aceastei taxe. Pe 1 februarie 2017, timbrul a fost eliminat.