Aproape o treime dintre utilizatorii de servicii poştale au mers într-un oficiu poştal, în ultimele 12 luni, pentru a ridica colete şi au aşteptat, în medie, circa 13 minute pentru a intra în posesia lor, arată rezultatele unui studiu realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
În acest context, 80% dintre respondenţi au afirmat că doresc să primească în sisteme automate coletele oricărui furnizor poştal.
Cu toate acestea, circa o treime dintre românii care apelează la serviciile poştale susţin că au ridicat colete din sistemele automate, acestea fiind apreciate în principal pentru rapiditate, proximitate şi disponibilitate.
“Utilizatorii apreciază proximitatea oficiilor poştale sau a sistemelor automate, considerând acceptabil să se deplaseze 14-16 minute, în medie, pentru a ajunge la acestea. Utilizarea sistemelor automate ar putea fi mult mai ridicată, principalele motive invocate de către cei care nu le utilizează fiind absenţa lor în zona în care locuiesc şi lipsa acestei opţiuni din oferta vânzătorului”, se menţionează în studiul ANCOM.
Conform cercetării, majoritatea utilizatorilor de servicii poştale sunt destinatarii trimiterilor, în timp ce şase din zece (62%) persoane susţin că nu au expediat nicio scrisoare, felicitare sau document, în ultimele 12 luni, 59% că nu au expediat niciun colet, însă 81% au primit colete şi 57% au primit scrisori, vederi sau felicitări.
Datele centralizate de ANCOM relevă faptul că expedierea de scrisori, vederi sau felicitări a fost înlocuită cu utilizarea serviciilor de comunicaţii electronice şi/sau servicii digitale: mesajele SMS/instant sunt cel mai popular înlocuitor (68%), urmate de e-mail (43%), apeluri telefonice şi platformele de socializare online.
Potrivit sursei citate, 73% dintre utilizatorii de servicii poştale au realizat cumpărături online, în ultimul an, peste 40% dintre aceştia cu frecvenţă lunară sau chiar săptămânală. În astfel de situaţii, viteza de livrare este considerată a fi foarte importantă de către opt din zece respondenţi.
Totodată, platformele digitale (Glovo, Bolt, Bringo sau Tazz) au livrat cumpărăturile pentru 45% dintre cumpărătorii online, context în care rapiditatea şi comoditatea sunt considerate principalele avantaje ale serviciilor de livrare furnizate de aceste servicii care, pe anumite segmente, concurează serviciile poştale ale furnizorilor poştali tradiţionali.
În ceea ce priveşte duratele de livrare şi preţurile practicate pe segmentul poştal, peste 40% din totalul celor chestionaţi cred că scrisorile şi coletele ajung la destinatari în aproximativ 3-4 zile, fără diferenţe semnificative între urban şi rural.
Deşi timpul de livrare este important pentru majoritatea utilizatorilor, totuşi în schimbul unor costuri de livrare mai mici (24%) sau chiar gratuit (30%), respondenţii ar prefera o livrare mai lentă a coletelor.
Pe fondul unui grad mare de satisfacţie (70%) privind preţurile de expediere atât a scrisorilor, cât şi a coletelor, mai mult de jumătate dintre cei intervievaţi nu se informează cu privire la tarife, întrucât cheltuielile lor poştale sunt mici, rareori expediind trimiteri.
Principalele surse de informare sunt pagina de Internet a furnizorului (24%), respectiv angajaţii furnizorului de servicii poştale (21%).
Studiul ANCOM a fost realizat în luna iunie 2022, prin utilizarea metodei CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), pe un eşantion principal de 1.436 de persoane de peste 16 ani, implicate direct în utilizarea serviciilor poştale în ultimele 12 luni. Eroare maximă de este de +/-2,6%.