Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat că 1,52% din PIB se pierde anual din cauza accidentelor rutiere.
“O să fac un paralelism între investiții și accidentele rutiere. Din analizele noastre, 1,52% din PIB se pierde anual din cauza acestor accidente rutiere. Noi ne-am asumat prin programul de guvernare o finanțare de la bugetul de stat de 2% din PIB-ul României. Dacă ajungem să reducem cât se poate de mult – sper să atingem acea țintă de 50% reducere a numărului de accidente rutiere – finanțăm jumătate din infrastructura României din economia pe care o facem per total”, a spus acesta, în cadrul conferinței “Educație pentru siguranță”, organizată la Palatul Victoria.
Secretarul de stat a menționat că investițiile în infrastructura rutieră au fost accelerate în ultima perioadă. Astfel, dacă în anul 2019 s-au cheltuit aproape 400 de milioane de euro, anul trecut suma a crescut la 2 miliarde de euro, iar în acest an va ajunge probabil la 2,7 – 2,8 miliarde de euro.
“Sunt contracte semnate pentru 760 de kilometri de autostradă și drum expres, mai avem licitații pentru încă aproximativ 200 și, în pregătire, încă aproximativ 300 de kilometri, la nivel de studiu de fezabilitate relativ matur, care vor intra în licitație până în primăvară. Ceea ce înseamnă că România, pe lângă acea mie de kilometri pe care am atins-o anul acesta, va avea predictibilitate pe următoarea mie de kilometri de autostradă și eu cred că, având în vedere că avem din ce mai multe șantiere care merg bine, vom atinge această cifră până în 2029-2030, în așa fel încât să avem autostrăzi și drumuri expres în toate regiunile țării”, a declarat el.
Ionel Scrioșteanu a menționat că în PNRR sunt incluse 23 de proiecte pentru creșterea siguranței rutiere, în valoare totală de aproximativ 618 milioane de euro.
Totodată, Ministerul Transporturilor a elaborat un studiu de piață, în vederea dezvoltării de proiecte, în parteneriat cu societatea civilă și alte entități, care pot contribui la educația rutieră. În baza acelui studiu de piață a fost dezvoltat un proiect care urmează să fie lansat în licitație publică. Proiectul, în valoare de 3,8 milioane lei, beneficiază la rândul său de finanțare PNRR.
“Un prim proiect pilot vizează DN1 și DN2 ca principale drumuri naționale care generează accidente rutiere grave în România.Vizăm să dezvoltăm acest parteneriat în sensul în care, pe lângă investițiile în infrastructură care să crească siguranța pe aceste drumuri naționale, în zona punctelor negre, să dezvoltăm acest parteneriat pe partea de învățământ și educație. (…) În ce privește DN2, am făcut acolo un proiect pilot care vine să crească siguranța rutieră, acel celebru 2+1. Am aprobat normele, în așa fel încât să putem să avem o normă legală de dezvoltare a acestui concept în România. Și urmează ca tot prin PNRR acel drum național care generează foarte multe accidente să fie dezvoltat la 2+1 pe o distanță cât mai mare”, a precizat Scrioșteanu.
Sorin Ion, secretar de stat la Ministerul Educației, a declarat că, potrivit noii legi a învățământului preuniversitar, planurile cadru au în vedere în mod obligatoriu includerea educației rutiere.
“Convingerea noastră este că, îngemănând cele două moduri de educație, cea formală, obligatorie, și cea non-formală, putem să ne atingem obiectivul de a avea copii mai educați, pe toate domeniile, pentru că educația rutieră reprezintă un segment important de achiziții comportamentale pentru copii, dar la fel de importante sunt și educația pentru mediu sau educația pentru sănătate sau educație juridică. Suntem deschiși să colaborăm în continuare cu parteneri precum Asociația EDIT, pentru că suntem convinși că doar sistemul de educație nu are suficientă capacitate la acest moment pentru a acoperi toate zonele la care am făcut referire”, a spus Sorin Ion.