Un proiect de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România a fost publicat pe portalul web al Ministerului Transporturilor, dezbaterea publică privind propunerea de act normativ fiind programată pentru marţi, 23 mai. Conform proiectului, începând de la 1 ianuarie 2026, rovinieta se va aplica autovehiculelor de transport persoane şi marfă, în funcţie de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) dar şi de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România.
Conform proiectului pus în dezbatere de Ministerul Transporturilor, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe reţeaua de drumuri naţionale din România, concepute şi construite pentru transportul de persoane şi transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Proiectul prevede că rovinieta se aplică în funcţie de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (EURO) şi durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare.
Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punctul de vedere al tarifului de utilizare, cu vehiculele de transport marfă, se mai arată în document.
„Rovinieta se aplică pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Rovinieta se achită anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9 % din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni. Achitarea şi emiterea rovinietei pot fi realizate cu cel mult 30 de zile înainte de data de început a valabilităţii acesteia. Nivelul rovinietei se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii”; sunt prevedri incluse în proiectul de lege.
Documentul stipulează de asemenea că autovehiculele mai multor instituţii precum MAI, MApN, SRI, SPP, dar şi cele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, autovehiculele autorizate pentru efectuarea transportul şcolar şi ambulanţele detinute de autorităţile sau entităţile publice vor fi scutite de plara rovinietei. La fel şi vehiculele care efectuează transporturi în cadrul unor misiuni de protecţie civilă sau misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în acest scop. De scutiri vor beneficia şi persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora, deţinători de autoturisme.
Documentul stabileşte de asemenea că, tot din 2026, se introduce TollRO care se aplică pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Taxa se calculează prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă, iar sistemul de tarifare este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
În 18 mai, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a lansat invitaţia către toţi cei interesaţi să participe la întâlnirea de dezbatere publică privind proiectul de Lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.