Compania Naţională Poşta Română a anunţat luni că a achiziţionat 15 autoutilitare electrice Renault Kangoo ZE destinate poştei de curierat rapid Prioripost. Valoarea totală a contractului este de 2,27 milioane lei şi reprezintă atât contravaloarea autoutilitarelor şi a staţiilor de încărcare necesare, cât şi a serviciilor de asigurare CASCO şi RCA aferente, pentru un an de zile. Poşta a casat 15 maşini de peste zece ani, pe care a obţinut 772.500 lei prin Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, sumă cu care a plătit parţial autovehiculele.
”Compania Naţională Poşta Română este printre primele companii de stat care începe implementarea Pactului Verde European, prin achiziţia a 15 autoutilitare electrice destinate poştei de curierat rapid Prioripost, contribuind în acest fel la reducerea emisiilor de carbon din Capitală şi la diminuarea impactului asupra mediului. În strategia Comisiei Europene referitoare la Pactul Verde European (Green Deal) se pune accent pe utilizarea eficientă a resurselor şi trecerea către o economie circulară, mai curată. Având în vedere că activitatea de curierat este a treia sursă de poluare în Bucureşti, Poşta Română a decis achiziţionarea unui lot de autoutilitare electrice, fiind printre primele companii de stat care investeşte în transportul ecologic”, a anunţat compania.
Cele 15 autoutilitare electrice au fost achiziţionate de la SC Renault Commercial Roumanie SRL, companie care a câştigat licitaţia iniţiată de Poşta Română. Vehiculele, modelul Renault Kangoo ZE, în versiunea cu 2 locuri şi echipare Confort ZE 33, vor fi utilizate de către Sucursala Servicii Express, în Bucureşti, şi vor înlocui, parţial, maşinile cu o vechime mai mare de 10 ani, cu un grad de uzură avansată. Odată cu autovehiculele, s-au achiziţionat şi opt staţii de reîncărcare a câte două prize de câte 22 kw, ce au fost montate la sediul companiei din Bucureşti.
Valoarea totală a contractului este de 2,27 milioane lei şi reprezintă atât contravaloarea autoutilitarelor şi a staţiilor de încărcare necesare, cât şi a serviciilor de asigurare CASCO şi RCA aferente acestora, pentru o perioadă de un an de zile.
Achiziţia s-a efectuat prin „Programul naţional privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic 2020-2024”. Pentru finanţare au fost obţinute de la Administraţia Fondului pentru Mediu 15 vouchere în valoare unitară de 6.500 lei (TVA inclus) în cadrul Programului de înnoire a parcului auto naţional RABLA Clasic şi 15 vouchere în valoare de 45.000 lei (TVA inclus), în cadrul programului RABLA Plus.
”Astfel, prin casarea a 15 autovehicule cu vechime mai mare de 10 ani, compania a obţinut 772.500 lei (valoarea totală a tichetelor Rabla Clasic şi Rabla Plus), sumă utilizată pentru plata parţială a autovehiculelor. Compania Naţională Poşta Română face demersuri pentru a extinde programul ‘Poşta Verde’, fiind în contact direct cu Ministerul Fondurilor Europene şi DG Reform (Direcţia Generală Sprijin pentru Reforme Structurale) pentru finanţarea asistenţei tehnice”, precizează compania.
De asemenea, conducerea companiei analizează posibilitatea ca staţiile de încărcare să poată fi folosite şi de către alte personele fizice sau juridice, deţinătoare de maşini electrice, în baza unui abonament lunar.
”Strategia Comisiei Europene referitoare la Pactul Verde European pune accent asupra companiilor cu grad ridicat al amprentei de carbon, ceea ce influenţează politicile de dezvoltare, inclusiv politicile Poştei Române. Autoutilitarele electrice achiziţionate vor contribui la reducerea emisiilor de noxe pentru activitatea de curierat poştal care se desfăşoară cu intensitate în aglomerările urbane. Participând la diminuarea efectului de seră din atmosferă, suntem
De asemenea, şi ministrul Lucian Bode a participat luni la Centrul zonal Giuleşti, alături de conducerea Compania Naţională Poşta Română la lansarea Programului Poşta Verde.
”La nivelul Poştei Române la o medie de 58,7 km/zi în Bucureşti a autovehiculelor din flotă, media emisiilor de CO2/km este de 150. Potrivit studiilor, pentru fiecare colet în parte livrat consumul de carburant este de 0,23 l şi se produc 300 g emisii de dioxid de carbon, iar utilizarea autovehiculelor electrice în locul celor cu ardere internă de combustibil, înseamnă o reducere a emisiilor la nivelul municipiului Bucureşti de aprox. 120.000g/zi, respectiv 1.850g/km”, menţionează ministerul.
Pe lângă cele 15 autovehicule, prin achiziţia celor 8 staţii de reîncărcare duble, montate la sediul companiei din Calea Giuleşti, se face primul pas şi în implementarea proiectului Electropost, care presupune înfiinţarea reţelei naţionale de staţii publice de reîncărcare pentru maşini electrice / hibrid plug-în ce vor deservi atât flota electrică a Poştei Române cât şi alte persoane fizice sau juridice, prin abonament, mai arată ministerul.
Totodată, Compania Naţională Poşta Română a transmis prin intermediul noului Instrument pentru Asistenţă Tehnică (TSI, fost SRSP) aplicaţia privind procesul de decarbonificare a companiei către Comisia Europeană – DG Reform. Cererea a fost deja aprobată de Autoritatea Coordonatoare de la nivelul Secretariatului General al Guvernului României.
De asemenea, la Ministerul Fondurilor Europene au fost depuse fişe de proiecte în conformitate cu Politica ,,Poşta Verde’’ şi Politica de Cercetare – Inovare.
”Prin implementarea acestui program, Poşta Română devine una dintre primele companii de pe piaţa serviciilor de curierat care investeşte în transportul verde, prin achiziţia acestor 15 autoutilitare electrice destinate curieratului rapid. Aşa cum bine ştiţi vorbim despre un proiect pilot desfăşurat la nivelul Bucureştiului pe care, în calitate de ministru al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, îl încurajez şi îmi doresc să fie extins şi în alte mari oraşe, care se confruntă cu un grad ridicat al poluării. Consider că tot mai multe instituţii şi companii de stat trebuie să dea semnalul schimbării în această direcţie şi să se implice activ în protejarea mediului. Prin astfel de iniţiative vreau să subliniez faptul că nevoia de implementare a programului Poşta Verde a plecat de la realitatea poate mai puţin cunoscută de către locuitorii Capitalei. Nu ştiu câţi dintre dumneavoastră ştiţi faptul că activitatea de curierat este a treia sursă de poluare în Bucureşti, conform statisticilor din domeniu. Este un mesaj pentru responsabilitate, pentru sustenabilitate şi pentru reforme durabile. Acest lucru îl solicit şi cred că sunteţi pe drumul cel bun al responsabilităţii, al sustenabilităţii acestei activităţi şi al unor reforme durabile”, afirmă ministrul Lucian Bode.
Oficialul a precizat că Poşta, în ultimele 12 luni, după mult timp de stagnare şi regres, a făcut paşi decisivi.
”Dacă nu greşesc, după 10 ani sunteţi cu toate datoriile la zi, aţi plătit cele 130 de milioane de lei pe care îi datoraţi bugetului de stat cu toate consecinţele care decurg de aici: posibilitatea de a vă finanţa şi automat imediat, după acest demers, iată că aţi încheiat şi acel acord de împrumut cu Eximbank, care vă dă posibilitatea să vă dezvoltaţi. Cunosc cele două proiecte importante de investiţii şi modul în care evoluează ele: mă refer la linia de sortare de la Centrul de Tranzit de la Cluj şi Centrul de Tranzit Bucureşti Nord. Sunt convins că în viitorul foarte apropiat ne vom întâlni cu dumneavoastră din nou şi vom constata că aceste proiecte devin realitate. Spun, în încheiere, faptul că cei 4 piloni pe care se axează programul investiţional al Poştei Române, prin politicile pe care le promovează şi anume, Poşta Verde, Politica de alfabetizare digitală, Politica de mobilitate urbană a mărfurilor şi Politica în domeniul cercetării şi inovării, reprezintă direcţiile strategice de acţiune pentru următorii ani, efortul investiţional cumulat fiind de peste 106 milioane de euro”, a declarat ministrul Lucian Bode.
Poşta Română este deţinută de statul român, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor în proporţie de 93,52%, şi de Fondul Proprietatea, în proporţie de 6,48%.
Compania deţine cea mai mare reţea de distribuţie la nivel naţional, fiind cel mai mare angajator – peste 24.000 de angajaţi, cu 5.500 de oficii poştale/ghişee/agenţii poştale, iar peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile sale şi peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de reţeaua poştală proprie.
Grupul Renault este prezent în 134 de ţări, cu aproape 12.000 de puncte de vânzare.