POSA propune un mecanism de calcul al tarifelor de reparație bazat pe costuri reale pentru materiale, tehnologii și manoperă

Stabilirea unui mecanism de calcul al tarifelor de reparație bazat pe costurile reale ale materialelor, tehnologiilor și manoperei, precum și introducerea unor criterii clare de evaluare a calității reparațiilor și obligativitatea respectării standardelor producătorilor auto, sunt două dintre propunerile făcute de Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) pentru depășirea neînțelegerilor dintre companiile de asigurări și service-urile auto.

POSA mai propune crearea unui cadru legislativ care să protejeze asiguratul de practicile abuzive ale asigurătorilor și să ofere garanția unor reparații sigure, dar și implementarea unor programe comune de educație și informare privind siguranța rutieră și impactul reparațiilor de calitate scăzută asupra participanților la trafic.

Totodată, patronatul cere anularea tuturor contractelor de service impuse de asigurători, astfel încât prețul orei de manoperă să fie stabilit liber, pe principiile pieței economice și garantat prin Constituție, cu supravegherea și intervenția directă a Consiliului Concurenței pentru a preveni orice formă de monopol sau cartelare a pieței de reparații auto.

‘Într-un sector esențial pentru mobilitatea și siguranța cetățenilor, relația dintre companiile de asigurări și service-urile auto din România continuă să fie marcată de divergențe majore. În loc să colaboreze în interesul asiguratului, cele două părți se află într-o permanentă dispută, alimentată de politici comerciale care prioritizează costurile minime în detrimentul calității reparațiilor și al siguranței rutiere’, consideră POSA.

Potrivit prim-vicepreședintelui POSA, Marian Lazar, principala sursă a acestui conflict este încercarea asigurătorilor de a impune tarife de reparație nerealiste, care nu reflectă costurile reale ale pieselor, manoperei și tehnologiilor moderne de reparație.

„Ne aflăm în fața unei realități periculoase: asigurătorii sunt interesați doar de minimizarea costurilor, iar acest lucru afectează direct calitatea reparațiilor. Există o tendință de a forța service-urile să accepte prețuri sub nivelul sustenabil, ceea ce duce la compromisuri tehnice și, implicit, la periclitarea siguranței rutiere. În timp ce asigurătorii au reușit să își externalizeze o mare parte a serviciilor de daune, în multe situații gratuit către unitățile reparatoare, aceleași optimizări nu pot fi aplicate de service-uri, deoarece procesul de reparație implică un flux tehnologic dependent în proporție de 90% de factorul uman”, a declarat Marian Lazăr, citat în comunicat.

El spune că, deși părțile ar trebui să colaboreze pentru îmbunătățirea procesului de reparație și pentru creșterea transparenței în instrumentarea daunelor, interesele comerciale ale asigurătorilor prevalează în fața unei viziuni sustenabile.

„Patronatul Operatorilor de Service Auto a propus de nenumărate ori soluții de echilibru, însă de fiecare dată am întâmpinat opoziție din partea asigurătorilor, care au ca obiectiv exclusiv reducerea costurilor. Nu se discută despre calitatea reparațiilor, nu se pun bazele unui sistem care să asigure respectarea standardelor producătorilor auto, nu se ia în considerarea soluția tehnică dată de unitatea reparatoare. În schimb, se impun soluții rapide și ieftine, de angajați sau colaboratori ai asiguratorului (în baza unor circulare interne) fără nicio analiză a impactului pe termen lung”, a adăugat Marian Lazar.

Conform acestuia, în loc să prioritizeze siguranța participanților la trafic, companiile de asigurări promovează politici care duc la reparații de calitate îndoielnică în primul rând prin promovarea și dezvoltarea conceptului ‘regie proprie’ precedate de impuneri prin utilizarea unor piese neconforme, iar manopera subevaluată și presiunile constante asupra service-urilor pentru a reduce costurile sunt doar câteva dintre practicile care afectează siguranța vehiculelor de pe șosele.

„Când discutăm despre un vehicul avariat, nu vorbim doar despre o mașină, ci despre viața și siguranța oamenilor care circulă cu ea. Fiecare reparație făcută la standarde inferioare înseamnă un pericol real în trafic. Acest aspect ar trebui să fie în centrul preocupărilor atât pentru asigurători, cât și pentru autorități”, subliniază Marian Lazar.

Acesta a mai afirmat că a venit momentul ca asigurătorii să înțeleagă că fiecare economie făcută în detrimentul unei reparații corecte poate avea consecințe grave pe drumurile publice.

Related posts