Plenul Parlamentului European – PE reunit la Strasbourg a votat astăzi, 14 februarie 2019, măsurile de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE, cuprinse în cadrul raportului Comisiei de Transport și Turism -TRAN referitor la modificarea Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul și autobuzul. Reamintim că propunerea de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 este parte a Pachetului Mobilitate Curată (2), publicat de Comisia Europeană pe 08.11.2017.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR anunță într-un comunicat de presă că salută poziția adoptată de Parlamentul European privind revizuirea Regulamentului 1073/2009, în linie cu recomandările industriei europene de transport rutier de persoane, respectiv:
– Stabilirea unui echilibru optim între necesitatea protejării serviciilor publice și liberalizarea piețelor de autobuze & autocare în acele State Membre în care competiția este limitată la acest moment
– Introducerea prevederii ca pentru furnizarea de servicii regulate domestice, să fie obligatorie înființarea unei firme în respectivul Stat Membru, pentru garantarea concurenței loiale.
– Reintroducerea noțiunii de “excursie locală” în textul propunerii legislative, ca fiind parte a unui serviciu ocazional internațional pentru a nu fi confundată cu operațiunile de cabotaj și supusă regimului detașării.
– Asigurarea accesului ne-discriminatoriu la terminalele publice
– Menținerea derogării de 12 zile de conducere consecutive pentru șoferii care operează transport rutier de persoane.
Singurul amendament la raportul TRAN, care a fost votat favorabil de plenul Parlamentului European vizează definirea operațiunilor de cabotaj, având ca scop menținerea naturii temporare a cabotajului.
Din punct de vedere procedural, propunerea legislativă de liberalizare a transportului rutier de persoane în UE este pregătită la nivelul Parlamentului European, pentru începerea discuțiilor cu Consiliul UE.
Finalizarea acestui dosar legislativ european important pentru industria europeană a transporturilor rutiere de persoane, propus prin Pachetul Mobilitate Curată-2, la fel ca și finalizarea propunerii legislative privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri, cuprinsă în Pachetul Mobilitate 1 – depinde acum de Președinția Română a Consiliului de Transport UE, care poate acționa prioritar realizând toate demersurile necesare în acest scop sau poate să lase aceste dosare importante să fie finalizate de următoarea Președinție a Consiliului UE, care va reveni prin rotație Finlandei, în cea de a doua parte a acestui an.