Parlamentul European a aprobat astãzi cu o majoritate de voturi, formalizarea practicilor discriminatorii în transportul rutier de marfã european prin adoptarea propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fãrã a ține cont de situația de urgențã fãrã precedent în care se gãsește Uniunea Europeanã și ignorând evident realitatea economicã cu care se confruntã sectorul transporturilor rutiere, deja grav afectat de criza COVID-19.
Decizia de astãzi a Parlamentului European marcheazã un moment de rãscruce pentru Uniunea Europeanã, prin abandonarea principiilor de bazã ale pieței unice, precum libera circulație a persoanelor și a serviciilor. Sub presiunea intereselor politice naționale, Membrii Parlamentului European au aprobat reglementãri majore europene fãrã o analizã solidã, în contradicție cu Tratatele UE și cu obiectivele Pactului Ecologic UE.
Printr-un punct de vedere oficial trimis redacției, UNTRR ne spune: “Precizãm cã deși modificãrile regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de cãtre companiile din Europa de Est:
– Obligația întoarcerii camioanelor acasã (țara de stabilire) la fiecare opt sãptãmâni, indiferent dacã sunt încãrcate sau goale nu va crea nicio problemã pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, însã întoarcerea acasã a unui camion înmatriculat în România, țarã perifericã UE va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 sãptãmâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%.
– Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 sãptãmâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bazã și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat dupã publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România.
– Interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabina camionului poate pune chiar șoferii români în pericol în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabinã le-ar proteja sãnãtatea.
– Introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului de 4 zile vizeazã în principal limitarea accesului transportatorilor români și estici pe piețele țãrilor din vest
– Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alãturi de legea specialã de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier, va genera o creștere semnificativã a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând totodatã transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.”
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR avertizeazã cã Pachetul Mobilitate 1, ale cãrui prevederi se vor aplica începând din anul acesta, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români și asupra României, cu consecințe economice majore. Pe termen mediu și lung România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor și se va confrunta cu o crizã fãrã precedent pe piața muncii. Totodatã, estimãm cã vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumatate din firmele rãmase care opereazã transport rutier internațional vor pãrãsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Viitorul sectorului românesc de transport rutier, principalul contributor la exportul de servicii al României în ultimii ani, este în pericol. UNTRR anunță că solicitã Guvernului României sã acționeze la Curtea de Justiție a Uniunii Europene împotriva Pachetului Mobilitate 1, în coordonare cu toate Statele Membre afectate, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeanã. Salvați industria transporturilor rutiere de mãrfuri din România!