Am observat că motoarele diesel dispar de pe piaţă mai rapid decât se estima, a afirmat comisarul european pentru industrie, Elzbieta Bienkowska, în condiţiile în care Parlamentul European a aprobat marţi reglementări mai dure menite să prevină apariţia unui scandal de genul manipulării emisiilor poluante de la Volkswagen.
După ce Volkswagen a recunoscut că a utilizat un sistem software care maschează nivelul emisiilor poluante ale automobilelor sale – un scandal care a scos în evidenţă reglementările prea blânde din blocul comunitar – Comisia Europeană (CE) a propus revizuirea regulilor de autorizare şi testare a noilor vehicule în regiune.
Majoritatea parlamentarilor a votat în favoarea proiectului de lege, care va întări supervizarea UE şi va permite Bruxelles-ului să amendeze producătorii auto cu până la 30.000 de euro (31.923 de dolari) per vehicul.
În cele din urmă aceste reglementări vor scoate de pe şosele vehiculele diesel, a estimat marţi Elzbieta Bienkowska.
Conform reglementărilor, producătorii auto nu vor mai putea să plătească direct agenţia de testare, care va deveni astfel mai independentă. Statele UE vor trebui să finanţeze centre de testare a emisiilor poluante şi ar putea taxa companiilor auto care vor folosi aceste servicii.
Autorităţile UE vor putea verifica vehiculele şi vor putea acorda amenzi, în timp ce autorităţile naţionale vor putea controla fiecare decizie.
Amenzile vor fi folosite pentru a compensa proprietarii de maşini şi pentru a extinde protejarea mediului sau măsurile de supervizare a pieţei.
Ultima formă a legii va fi finalizată în cadrul unor negocieri între parlamentarii UE, CE şi statele membre.
După ce Volkswagen a recunoscut că a utilizat un sistem software care maschează nivelul emisiilor poluante ale automobilelor sale, mai multe state europene au demarat propriile lor anchete. Acestea au scos în evidenţă emisii de azot de 15 ori mai mari decât limita admisă, precum şi utilizarea pe scară largă a dispozitivelor care manipulează emisiile poluante. Utilizarea acestor dispozitive este ilegală, potrivit legislaţiei europene, însă producătorii auto au invocat o portiţă legală care le permite să le utilizeze atunci când consideră că sunt necesare pentru a proteja motorul autovehiculelor.
În dorinţa de a elimina această portiţă legislativă, Comisia Europeană a publicat recent o serie de linii directoare cu privire la modul în care statele membre ar trebui să aplice aceste prevederi.