Mercedes-Benz și Karsan desființează în contestații alegerea Primarului General al Capitalei

Mercedes – Benz România cere în contestaţia la licitaţia Primăriei Bucureşti pentru cele 400 de autobuze noi să se constate că ofertele producătorilor din Turcia nu îndeplinesc toate condiţiile din caietul de sarcini. Și Karsan a contestat licitația PMB care a dat câștigătoare oferta Otokar (companie care a cerut niște prețuri destul de mari pentru autobuze comparativ cu cele de pe piață).

Mercedes-Benz: condițiile din caietul de sarcini nu sunt îndeplinite
În contestaţia publicată joi, 15 martie, în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), Mercedes – Benz România cere Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) să constate că ofertele depuse de către producătorii turci Otokar şi Karsan nu îndeplinesc toate condiţiile din caietul de sarcini.

De asemenea, compania grupului german mai contestă metodologia de calcul la factorul calitate şi susţine că a fost depunctată neîntemeiat la acest capitol.

Mercedes mai acuză Primăria Municipiului Bucureşti de lipsă de transparenţă, întrucât nu i-a prezentat punctajul pentru fiecare subfactor în parte obţinut de către firmele concurente şi nici măcar de către ea însăşi, la factorul calitate.

În ce priveşte oferta turcilor de la Otokar, care a fost declarată câştigătoare, Mercedes susţine că aceasta este inadmisibilă. Astfel, solicită CNSC să constate dacă Asocierea Otokar avea la momentul depunerii ofertei autorizaţia tehnică de la Registrul Auto Român pentru activităţi de reparare şi întreţinere a vehiculelor din categoria de omologare M3, clasa 1, în care se încadrează şi autobuzele noi cerute de Primărie.

Mercedes susţine că service-ul Happy Garage, inclus în oferta Otokar, este autorizat doar pentru autovehiculele din categoria M1 şi N1.

Mai mult, autobuzele Otokar ar avea motoare MAN, iar service-ul Happy Garage nu este autorizat pentru a asigura asistenţă tehnică în perioada de garanţie pentru aceste motoare.

Mercedes se leagă şi de dimensiunea autobuzelor Otokar, despre care spune că sunt mai lungi faţă de dimensiunile stipulate în caietul de sarcini.

În ce priveşte oferta celuilalt producător din Turcia, Karsan, Mercedes susţine că încalcă cerinţa din caietul de sarcini conform căreia toate cele 400 de autobuze trebuie să fie fabricate de acelaşi producător şi sub aceeaşi marcă.

Mai exact, autobuzele de 10 metri ar fi produse în Flumeri, Italia de către Industria Italiana Autobus sub marca Menarinibus, iar cele de 12 metri şi 18 metri ar fi produse în Bursa, Turcia de către Karsan, sub marca Menarinibus sau Karsan.

Mercedes mai spune că oferta Karsan ar fi inadmisibilă şi chiar dacă turcii ar fi preluat recent licenţa pentru producţia de autobuze de 10 metri, întrucât la licitaţia Primăriei Bucureşti nu se admit prototipuri sau serii mici de autobuze.

De asemenea, întrucât service-ul Asocierii Karsan, Anadolu Automobil Rom, se află în Ciolpani, la 40 de kilometri de Bucureşti, rezultă costuri suplimentare de aproape 1,8 milioane de euro doar cu rovinieta, pe care ar trebui să le suporte producătorul turc. Reprezentanţii Mercedes solicită reevaluarea ofertei Karsan din perspectiva acestor costuri suplimentare, apreciind că propunerea financiară a turcilor corelată cu elementele propunerii tehnice ar putea duce la executarea defectuoasă a contractului.

Karsan: În service-ul auto al Otokar nu încape nici măcar un autobuz
Turcii de la Karsan au contestat la rândul lor câştigarea licitaţiei de către turcii de la Otokar. În contestaţia publicată miercuri, aceştia susţin că dimensiunile autobuzelor Otokar sunt mai mari decât cele maxime solicitate de Primărie pentru modelele de 10 şi 18 metri.

De asemenea, şi Karsan susţine că Otokar nu a respectat cerinţa privind autorizarea RAR a service-ului auto pentru autobuze din categoria M3. Mai mult, în atelierul service prezentat de Otokar nu încape nici măcar un autobuz. “Lăţimea uşilor de acces în interiorul clădirii de service este sub 2600 mm, în condiţiile în care lăţimea unui autobuz urban (fără a măsura deschiderea oglinzilor) este de 2550 mm. Prin urmare este imposibilă introducerea autobuzului în interiorul service-ului”, se arată în contestaţia Karsan.

Acelaşi document menţionează şi imposibilitatea accesului cu un autobuz de 12 metri din Şoseaua Odăi pe singura uşă de acces a atelierului de service.

Contestaţiile au fost înregistrate la CNSC

Miercuri, 14 martie, au fost înregistrate la CNSC contestaţiile depuse de Mercedes – Benz România şi turcii de la Karsan. Astfel se lungeşte procedura de achiziţie a celor 400 de autobuze.

Dacă CNSC va da o soluţie favorabilă pentru una dintre cele două firme, atunci municipalitatea va putea ataca decizia la Curtea de Apel Bucureşti sau va putea să reevalueze oferta firmei respective.

Şi în cazul în care CNSC va respinge contestaţiile ambelor firme, acestea se vor putea adresa ulterior Curţii de Apel Bucureşti.

Primarul general Gabriela Firea a anunţat pe 19 februarie că turcii de la Otokar au câştigat licitaţia organizată de către Primăria Municipiului Bucureşti pentru achiziţia a 400 de autobuze. Valoarea contractului este de circa 100 de milioane de euro, mai spunea atunci Firea, care anunţa că urma o perioadă în care agenţii economici pot contesta rezultatul licitaţiei.

Primăria Bucureşti a primit patru oferte în cadrul licitaţiei privind achiziţionarea a 400 de autobuze urbane Euro 6 pentru transportul public în Capitală.

Cele patru oferte au fost depuse de:

– KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S
– MAN TRUCK&BUS AG
– MERCEDES BENZ ROMANIA SRL
– OTOKAR EUROPE

Conform caietului de sarcini, cele 400 de autobuze trebuie să aibă podea total coborâtă, 320 dintre acestea fiind din gama de 12 metri lungime, având trei uşi duble, 50 de autobuze din gama de 10 metri lungime, cu două uşi duble şi 30 de autobuze din gama de 18 metri cu patru uşi duble.

Noile mijloace de transport în comun vor fi dotate cu un sistem performant de încălzire, ventilaţie şi aer condiţionat, un sistem wi-fi de conectare gratuită şi sisteme de informare a călătorilor. Noile autobuze vor beneficia şi de facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, precum rampă mecanică pentru persoanele care se deplasează cu cărucior şi difuzoare externe pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere.

O altă facilitate importantă pe care o vor avea noile mijloace de transport în comun va fi un sistem de comunicare performant, conectat în timp real cu instituţiile de intervenţie, Salvare, Pompieri, Jandarmerie, pentru un timp de reacţie foarte scurt în cazul unor incidente, dar şi comunicarea cu dispeceratul pentru transmiterea datelor legate de comerţul electronic de titluri de călătorie.

Autobuzele vor fi dotate şi cu sisteme de supraveghere video.

Mijloacele de transport în comun trebuie să fie fabricate de acelaşi producător, trebuie să fie omologate de către Registrul Auto Român, iar ofertantul trebuie să pună la dispoziţie poliţa RCA pentru toate, valabilă cel puţin şase luni.

Related posts