Producătorii de mașini, guvernele și Comisia Europeană sunt din ce în ce mai îngrijorați de mașinile chinezești alimentate cu baterii, dar există o altă amenințare pentru transport: autobuzele electrice urbane, relatează Politico.
În timpul aceste săptămâni, președintele chinez Xi Jinping a efectuat un turneu de șase zile în trei state europene: Franța, Serbia și Ungaria. Un punct de tensiune important în timpul vizitei a fost ancheta UE privind vehiculele electrice din China. Statele europene acuză că acestea sunt subvenționate în mod nedrept și astfel capată un avantaj incorect față de cele produse în Europa.
O cincime dintre vehiculele electrice vândute în Europa anul trecut au fost din China, iar ONG-ul ecologic Transport & Environment se așteaptă ca aceasta să crească la un sfert în acest an.
Există îngrijorări similare cu privire la sectorul autobuzelor: faptul că China ar putea folosi amploarea pieței sale interne – unde aproape toate autobuzele sunt electrice – și costurile sale de producție mai mici pentru a zdrobi rivalii europeni. Dar, deocamdată, Bruxelles-ul respinge solicitările industriei de a examina producătorii chinezi de autobuze pentru subvenții neloiale.
„Amenințările la adresa competitivității industriei includ concurența globală acerbă, producătorii chinezi de autobuze care au câștigat deja cote de piață în UE de-a lungul unui număr de ani”, a declarat Thomas Fabian, director pentru vehicule comerciale la asociația de lobby auto ACEA.
Industria se schimbă rapid datorită deciziei UE de a interzice vânzarea de autobuze care emit dioxid de carbon până în 2035, cu o țintă intermediară de reducere a emisiilor cu 90% în 2030. Aceasta crește piața pentru autobuze care nu utilizează combustibili fosili și în special autobuze electrice.