Este nevoie de peste trei milioane de șoferi de camion la nivel mondial, iar această cifră ar urma să se dubleze în următorii cinci ani, potrivit unui raport publicat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), informează AFP.
În total, 7% dintre posturile de șoferi de camion disponibile acum nu pot fi acoperite, este concluzia studiului, care a vizat 4.700 de societăți de transport din 36 de țări din Europa, Asia și America. Penuria s-a agravat pe parcursul anului 2023 și mai mult de jumătate dintre companii au avut probleme în a recruta șoferi calificați, arată cea mai mare organizație mondială a transportatorilor rutieri.
Totuși, Europa și SUA au avut mai puțin de suferit, pentru că inflația a provocat o diminuare a consumului și, în consecință, și a cererii de servicii de transport, susține IRU.
Penuria de șoferi ar putea să se agraveze în următorii cinci ani, în special în China, Europa și Turcia unde efectivele de șoferi îmbătrânesc și sunt puțin șoferi de camion cu vârsta de până la 25 de ani care să preia ștafeta, ceea ce ar constitui o “bombă demografică”, subliniază IRU.
În 2028, ar putea exista un deficit de șapte milioane de șoferi de camion, ceea ce ar avea drept efecte o complicare a fluxurilor logistice și creșterea costurilor cu transportul.
IRU solicită guvernelor să faciliteze și să accelereze pregătirea de tineri în meseriile din transportul rutier, prin coborârea vârstei minime de intrare în această profesie, și să finanțeze mai bine pregătirea profesională.
În plus, în condițiile în care doar 6% dintre șoferii de camion erau femei în țările cuprinse în acest studiu, feminizarea profesiei trebuie încurajată, potrivit IRU.
Însă atractivitatea acestei meserii este limitată de perioadele îndelungate care trebuie petrecute departe de casă precum și de condițiile dificile de muncă.