Ministerul Transporturilor şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice aveau obligaţia ca, până la această dată, să prezinte strategia în domeniul transporturilor de pasageri, astfel încât operatorii să îşi pregătească din timp investiţiile în flotele auto, atrag atenţia reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), într-un comunicat de presă.
Reprezentanţii transportatorilor rutieri ce operează cursele regulate naţionale şi judeţene/locale de pasageri, membri ai FORT, au discutat săptămâna trecută, la Bucureşti, despre acest subiect, într-o şedinţă de urgenţă.
“Atât Ministerul Transporturilor, cât şi cel al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice aveau obligaţia ca, până la această dată, să prezinte strategia în domeniu, astfel încât operatorii de transport să îşi pregătească din timp investiţiile în flotele auto, ţinând cont de faptul că pentru finanţarea şi livrarea unui vehicul de transport pasageri este nevoie de cel puţin 9 luni”, se menţionează în comunicatul citat.
Preşedintele FORT, Augustin Hagiu, a explicat membrilor Consiliului de conducere al Federaţiei faptul că a întreprins nenumărate demersuri de natură legislativă atât la nivelul MT, cât şi MDRAP, pentru a clarifica soarta transporturilor de pasageri însă, nici până la acest moment, nu s-a conturat o strategie clară.
În acest context, reprezentanţii operatorilor de transport s-au declarat îngrijoraţi de lipsa de predictibilitate şi au acordat preşedintelui FORT un termen de maxim o săptămână pentru a clarifica aspectele legislative în raport cu cele două ministere.
Reprezentanţii FORT susţin că se impune o prelungire a programului de transport interjudeţean pentru o perioadă de patru ani, şi nicidecum deschiderea pieţei interne pentru operatorii din alte ţări, în contextul în care, în întreaga Uniune Europeană, “liberalizarea este doar o teorie lipsită de transparenţă, menită să ofere şansă jucătorilor vestici să câştige cât mai mult din pieţele ţărilor estice”.
“FORT susţine clar că acceptă deschiderea pieţei numai în momentul în care liberalizarea capătă o formă unitară la nivelul întregii Uniunii Europene, astfel încât şi un operator de transport de pasageri autohton să poată să desfăşoare activităţi specifice în orice altă ţară, neîngrădit de niciun fel de bariere (…) În raport cu transportul judeţean/local, FORT consideră că MDRAP a acţionat total greşit, deoarece nu şi-a asumat emiterea OUG pentru separarea serviciului public de transportul public cu caracter comercial ratând astfel şansa pentru aplicarea corectă a prevederilor Reg. CE 1370”, notează Federaţia.
În plus, oficialii FORT sunt de părere că refuzul autorităţilor locale de a semna contracte de delegare a gestiunii cu operatorii deţinători de licenţe de traseu judeţean, “maschează de fapt abuzurile ce vor urma în perioada următoare, la nivel local şi judeţean, pe măsură ce ne apropiem de expirarea programului de transport”.