După ce a pus la punct și ultimele detalii, legate mai ales de contractele de reasigurare, Eazy Asigurări, societate controlată printr-un vehicul de investiții de patronul Superbet, Sacha Dragic, împreună cu soția, e aproape gata să se lanseze în piață. Evenimentul va avea loc în luna ianuarie, cel târziu la începutul lui februarie, după cum a transmis Eazy viitorilor parteneri și colaboratori. Conducerea executivă a companiei va fi asigurată, cel mai probabil, de un board diferit față de cel supus aprobării inițiale a ASF. Administrarea efectivă a vânzărilor precum și gestiunea dosarelor de daună vor fi “semiexternalizate”, într-o colaborare extinsă cu grupul Autonom, care mai lucrează și cu ciprioții de la Hellas Direct și care este chiar acționar la Transilvania Insurance Broker și Millenium Insurance Broker (singurii intermediari listați la BVB), dar și la Păvălașcu Risk Consultants (unul dintre principalii jucători din zona regularizării daunelor), informează Economica.net
După cinci luni de la obținerea licenței de funcționare, Eazy Asigurări va debuta pe piață, într-o formulă unică pentru România, au arătat, pentru Economica, viitori și actuali colaboratori, precum și surse din companie și din piață. Societatea controlată de familia sârbului Sacha Dragic, a cărui principală afacere este casa de pariuri Superbet, le-a transmis colaboratorilor că va începe activitatea cel mai probabil în această lună (ianuarie), cel târziu în luna februarie. Eazy este aproape să rezolve problemele de natură mai degrabă birocratică pe care le-a avut cu contractele de reasigurare și care constituie principalul motiv pentru care nu a început încă activitatea.
O persoană care cunoaște în detaliu cursul evenimentelor ne-a explicat că, deși au reușit să obțină acoperirea Munich Re și Swiss Re (probabil cele mai mari două societăți de reasigurare din lume) încă din 2023, cei de la Eazy au fost lăsați să aștepte până la semnarea definitivă a contractelor. Între timp, însă, arată surse oficiale, Eazy a devenit și membru al Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) și chiar participă la ședințe. Amintim că nicio societate de asigurare nu poate vinde asigurări auto în România dacă nu este membră BAAR.
Surse direct implicate ne-au mai spus că Eazy a dezvoltat un amplu parteneriat cu grupul Autonom, care se va ocupa practic de administrarea efectivă a vânzărilor și chiar a procedurilor de gestionare a daunelor, mai ales că Eazy se dorește prima firmă din România care să vândă exclusiv online și să managerieze dosarele de daună tot online, în măsura în care acest lucru este posibil la noi. De dosarele de daună se va ocupa Păvălașcu Risk Consultants, una dintre cele mai mari firme de gestiune a daunelor din România, care de altfel are printre acționari și grupul Autonom. Grupul controlat de frații Ștefan, din Neamț, are afaceri complexe în domeniul mobilității, domeniul IT sau imobiliar, pornind de la închirieri auto, și s-a dezvoltat puternic în ultima vreme și în zona asigurărilor. Autonom a devenit acționar la Millenium Insurance Broker și Transilvania Broker și controlează una dintre firmele prin care lucrează în România ciprioții de la Hellas Direct.
Termenul legal până la care Eazy trebuie să înceapă vânzările este de șase luni de la obținerea definitivă a licenței de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), eveniment care a avut loc pe 12 septembrie. Așadar, Eazy ar avea ca „deadline” jumătatea lunii martie 2024, însă informațiile noastre conduc la concluzia că nu se pune problema ca acest termen să fie depășit.Totuși, având în vedere că debutul pe piață se va face mai târziu decât estimările inițiale, țintele de vânzări ale Eazy vor fi cu totul altele, mai ambițioase.
Deși nu va vinde doar RCA, aceasta nefiind probabil nici măcar principala țintă pe termen mediu și lung, Eazy va trebui să fie dinamică și pe acest segment, fără care nicio companie de asigurări generale nu poate emite pretenții în România. De altfel, aceasta este zona în care Eazy a creat cele mai multe așteptări, inclusiv pentru autorități, care trebuie să gestioneze o piață marcată de concentrare la vârf. Conform surselor noastre, cea mai nouă țintă a Eazy este de 20.000 de polițe RCA pe lună, semnificativ mai mare decât cea inițială, însă totuși moderată. Dacă ar ajunge într-un an la un portofoliu de 200.000 de polițe RCA, Eazy ar acumula în jur de 2- 3% din numărul total de contracte RCA.
Contactate de Economica prin intermediul unor mesaje, persoane din conducerea societății de asigurare nu au răspuns întrebărilor noastre, iar un departament care să se ocupe oficial de relația cu presa nu există încă.
Primul insurtech din România caută să vândă prin site-uri mari de e-commerce. Motivul pentru care au oportunitatea de a vinde RCA mai ieftin decât alte firme. Pe ce site-uri celebre vor putea fi găsiți și ce șoferi ar putea cumpăra RCA mai ieftin
Marea premieră pentru piața locală o constituie faptul că Eazy Asigurări își va desfășura activitatea exclusiv online, adică va fi cu adevărat primul insurtech din România. Spre acest statut tindea și Hellas Direct (HD Insurance), societatea care în Grecia este insurtech și care activează în România prin sucursală, fiind autorizată și supravegheată din Cipru. Totuși, Hellas a ales până la urmă să vândă pe toate canalele, ca orice altă societate din asigurări din România.
” Ne-au trimis deja contractele. Vor începe vânzările în ianuarie, cel târziu la începutul lui februarie. Noutatea este că și noi și alți intermediari am semnat contractul exclusiv pentru vânzări online. Ei țintesc această zonă, și nu vorbim despre vânzări online prin platformele brokerilor, ci mai ales de vânzări prin diverse site-uri din zona e-commerce. Au purtat deja discuții în acest sens”, spune un intermediar care va lucra cu Eazy, confirmat de alte patru persoane din domeniu. Conform informațiilor noastre, cel puțin pentru început, Eazy și colaboratorii de la Autonom încearcă să intre pe Emag, Pago, Olx, Autovit și Econom.ro, dintre site-urile care au vânzarea de asigurări doar ca obiect adiacent de activitate și pe RCA-Ieftin și RCA la Ușa Ta dintre platformele specializate. De menționat că vânzările de RCA pe site-uri, inclusiv în cazul celor menționate mai sus, sunt gestionate exclusiv prin brokeri, deci relația dintre Eazy și respectivele platforme va fi intermediată. Este vorba, de fapt, despre așa numitul sistem Business to Business to Consumer (B2B2C), despre care actualul vicepreședinte ASF pentru asigurări, Sorin Mititelu, spunea că va fi unul dintre canalele de vânzări care se va dezvolta în următoarea perioadă.
Așa cum mai explica Economica, vânzarea exclusiv online poate contitui o oportunitate pentru Eazy, în condițiile în care polițele emise de ea pot ajunge la un preț mai bun pentru șoferi, fără ca suma care rămâne asigurătorului să fie mai mică decât în cazul altor firme. Acest fapt se datorează introducerii noțiunii de primă netă de asigurare. Modificările aduse de ASF prin introducerea primei nete de asigurare, care permite vânzarea RCA la prețuri diferite în funcție de costurile de distribuție (mai mici, în general, în online), poate funcționa ca un stimulent pentru distribuția exclusiv digitală a asigurărilor de acest tip. Pe scurt, vânzarea online poate presupune costuri de distribuție mai mici decât în cazul altor canale, iar nou legislație permite ca prețul final al RCA să difere în funcție de cheltuielile cu distribuția. Așadar, cheltuieli mai mici, preț final pentru RCA mai mic.
În ceea ce privește strategia pe care o va aborda Eazy în privința segmentării clientelei pe RCA, deocamdată nu a fost nimic făcut public. Totuși, putem presupune că, fiind o societate de tip insurtech, cu o structură flexibilă și o organizare suplă concentrată pe costuri reduse și externalizarea unora dintre funcții, inclusiv a gestionării dosarelor de daună, va adopta o strategie cel puțin asemănătoare cu celelalte societăți de acest tip. Comparabile din acest punct de vedere cu Eazy ar fi Hellas Direct (insurtech înregistrat în Cipru) și Axeria Iard (societate din Franța). Diferența majoră dintre cele două și Eazy este că cea din urmă este înregistrată și va fi reglmentată să supravegheată din România, în timp ce HD și Axeria lucrează prin sucursale.
Ca strategie privind clienții, cel mai probabil se vor asemăna. După cum arăta Economica, atât HD, cât și Axeria țintesc un anumit „portret robot” de clienți și se feresc, în general, de zone cu frecvență ridicată a daunelor, dar și de firme, chiar dacă din acea zonă pot aduce venituri mai mari, la actualele prețuri. Așa cum mai scria Economica, prima medie la Axeria sau Hellas este cu mult sub cea de la Allianz Țiriac sau Groupama, ceea ce arată că cele două vizează mai ales zone cu prețuri mici, în principal, persoane fizice, care conduc mașini cu capacitate cilindrică medie înregistrate în zone din afara orașelor mari, aglomerate.