FAN Courier estimează că va încheia acest an cu o cifră de afaceri de 205 milioane de euro, adică aproape de 1 miliard de lei, mai mare cu peste 22% faţă de anul anterior, ca efect al creşterii cererii de servicii de curierat, pe fondul crizei provocate de pandemie.
”FAN Courier, companie antreprenorială cu capital integral privat, estimează că va încheia anul 2020 cu o cifră de afaceri de 205 milioane de euro – aproape de ‘borna’ de 1 miliard de lei, mai mare cu peste 22% faţă de anul anterior, ca efect al creşterii cererii de servicii de curierat, pe fondul crizei provocate de pandemie. Compania continuă, astfel, procesul de consolidare a poziţiei de lider pe piaţa locală de curierat şi a cotei de piaţă, înregistrând un ritm de creştere peste media industriei”, a anunţat joi compania.
FAN Courier estimează că în urma creşterii cererii de servicii de profil, pe fondul crizei sanitare, piaţa de curierat locală va depăşi 750 de milioane de euro, cu 20% peste nivelul de anul trecut.
”Cifra de afaceri a FAN Courier se apropie, anul acesta, de 1 miliard de lei, obiectiv financiar pe care îl luam în calcul în scenariile noastre de dezvoltare pe termen mediu. Este un rezultat de excepţie, obţinut în condiţii atipice, cu eforturi excepţionale din partea întregii echipe, după un an dificil. Dacă în decembrie 2019 vorbeam de consolidarea poziţiei de lider printr-o creştere similară anilor anteriori, în 2020 ne-am trezit aruncaţi într-un maraton pe care l-am parcurs în ritm de sprint. A fost un an care ne-a pus la încercare limitele, personale şi profesionale, capacitatea de adaptare rapidă la schimbări, responsabilitatea. A fost anul în care am înţeles, mai mult decât oricând, cât de important este să construieşti pe baze solide, să ai o strategie clară în minte, să ai o echipă sudată, responsabilă şi capabilă să se adapteze din mers, să fii pregătit să faci faţă schimbărilor rapide intervenite în piaţă”, a declarat Felix Pătrăşcanu, managing partner FAN Courier.
Pentru anul viitor, compania ia în calcul două scenarii de creştere şi un avans al afacerilor între 10-20%, ţinând cont de contextul economic, dominat în continuare de incertitudini privind soluţionarea crizei sanitare, de reculul existent sau prognozat al unor industrii, dar şi de avansul altor sectoare economice.
”Din cauza dinamicii actualei crize, nu este foarte uşor de previzionat evoluţia pentru anul viitor. De aceea, lucrăm pe două scenarii majore care iau în calcul două tipuri de creştere: una prudentă şi una optimistă. În varianta în care situaţia sanitară începe să se relaxeze, dar ţinând cont de o uşoară contracţie estimată pentru unele ramuri economice, pentru 2021, luăm în calcul o creştere de 10%. În scenariul în care situaţia sanitară nu dă semne de relaxare, iar presiunea pe serviciile de curierat generată de comerţul online rămâne ridicată, estimăm un avans al afacerilor de peste 20%”, a declarat Adrian Mihai, cofondator FAN Courier.
Criza sanitară declanşată la începutul anului a pus în faţa companiei două tipuri de provocări majore: pe de o parte, siguranţa sanitară a angajaţilor şi clienţilor şi, pe de alta parte, capacitatea companiei de a lucra luni de zile într-un ritm similar cu cel de Black Friday, spun fondatorii companiei.
Primele măsuri urgente au vizat achiziţia de materiale şi echipamente sanitare, reorganizarea activităţilor curente astfel încât să fie limitate la minimum interacţiunile fizice dar şi instituirea sistemului de telemuncă, acolo unde specificul activităţii a permis acest lucru.
”Am investit până acum câteva sute de mii de euro pentru a ne asigura că angajaţii noştri îşi pot desfăşura activitatea în condiţii de siguranţă iar clienţii beneficiază de servicii la standardul de calitate cunoscut. Am făcut apel la responsabilitatea angajaţilor, am explicat tuturor că sănătatea noastră, a colegilor, familiilor şi clienţilor noştri depinde de cât de responsabil acţionăm şi ne bucurăm să spunem, acum, la final de an, că responsabilitatea este unul dintre pariurile câştigate anul acesta. Datorită maturităţii şi responsabilităţii întregii echipe, am reuşit să traversăm, cu succes, o perioadă critică pentru întreaga societate”, a explicat Felix Pătrăşcanu.
A doua provocare majoră generată de criză a însemnat menţinerea pe o perioadă îndelungată a unui ritm cotidian de lucru specific lunilor de vârf din an. Ca efect al instituirii stării de urgenţă, cererea de servicii de curierat pentru a acoperi comenzile online de bunuri – de toate tipurile – a explodat în prima jumătate a anului.
”Putem spune că pandemia a influenţat pozitiv piaţa de curierat pentru că a generat nu doar creşterea vânzărilor, ci şi schimbarea comportamentului multor consumatori. Mulţi clienţi au decis să facă trecerea la achiziţii online. Procentual, perioada restricţiilor a generat o creştere a volumelor în medie cu 20% dar am avut şi luni în care cererea a fost mai mare”, a explicat Adrian Mihai.
Investiţiile în automatizarea proceselor şi creşterea productivităţii au fost unul dintre pilonii care au ajutat FAN Courier să acopere cererea suplimentară, generată de criză.
”Pandemia nu a determinat o schimbare a strategiei de dezvoltare sau a investiţiilor deja stabilite. Ceea ce am făcut diferit a fost să alocăm resurse suplimentare în zona operaţională. Anul acesta, am investit aproximativ 15 milioane de euro, fondurile fiind direcţionate în special către achiziţia de noi vehicule pentru extinderea flotei auto, schimbarea infrastructurii de PDA-uri, investiţii în IT şi digitalizare, dar şi pentru extinderea capacităţilor de sortare şi livrare. Am continuat, de asemenea, investiţiile în perfecţionarea personalului şi dezvoltarea de sedii noi”, a spus Neculai Mihai, cofondator FAN Courier.
Pentru 2021, compania vizează continuarea proiectelor deja începute – construcţia noului HUB de la Cluj Napoca, cu o capacitate de depozitare de 8.000 mp, extinderea HUB-ului de la Braşov cu încă 2.500 mp dar şi startul unui nou centru logistic în Ştefăneşti, prin care compania va dezvolta servicii de fulfillment şi logistică. De asemenea, va continua proiectul de dotare a filialelor mari cu sisteme automate de sortare.
Pe fondul creşterii cererii de servicii de curierat, FAN Courier a crescut anul acesta numărul de angajaţi cu 10%, dublu faţă de estimările de la finalul anului trecut şi ia în calcul menţinerea acestui ritm şi pentru anul viitor.
”Pentru că noile tehnologii ne-au ajutat să creştem productivitatea şi să automatizăm o parte importantă a proceselor, creşterea numărului de angajaţi nu a fost direct proporţională cu creşterea volumelor”, a explicat Neculai Mihai.
Cea mai mare campanie de reduceri din România, Black Friday, a generat anul acesta o creştere cu 30% a volumelor transportate de FAN Courier, comparativ cu anul trecut.
”În primul weekend după Black Friday, am avut peste 700.000 de colete, cu aproape 50% peste estimările de dinaintea campaniei. Foarte interesant este faptul că la această creştere au contribuit din plin nu doar magazinele online din România dar şi magazine din afara ţării care au campanii în piaţa românească. La Black Friday de anul acesta au participat retaileri străini care vând produse fashion, mobilier, home&deco, electronice sau hrană pentru animale”, a spus Adrian Mihai.