„Orașele reunesc oamenii, dar cu atât de multe persoane și vehicule care împart același spațiu, un număr tot mai mare de pietoni și bicicliști suferă accidente soldate cu răniri grave sau chiar cu deces. Această problemă trebuie abordată la o scară largă, atât prin tehnologie, cât și prin cooperare”, spune Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety director la Volvo Trucks.
Volvo Trucks a făcut din siguranță una dintre valorile sale fundamentale, pe parcursul istoriei sale de 90 de ani, și își asumă o abordare a siguranței traficului din multe perspective. Aceasta se extinde de la cercetările din domeniul siguranței, la dezvoltarea tehnologiilor pentru vehicule, cum ar fi sistemul de asistență pentru menținerea benzii de circulație, sau cel de prevenire a coliziunilor frontale cu frânare de urgență, până la programe de pregătire pentru șoferi sau proiectarea unor vehicule mai sigure. Programele de conștientizare, cum ar fi „Stop Look Wave” și „See and be seen”, concentrate asupra copiilor și bicicliștilor, reprezintă exemple în acest sens.
„Deoarece șoferii, bicicliștii și pietonii împart aceleași drumuri, este esențial ca ei să își înțeleagă reciproc nevoile și limitările. Ca producător de vehicule, putem face multe pentru a ne asigura că nimeni nu este rănit într-un accident în care să fie implicat unul dintre vehiculele noastre. Viziunea noastră este “zero accidente'”, spune Carl Johan Almqvist.
În prezent, multe municipalități aleg să se ocupe mai mult de siguranță. Zeci de metropole la nivel mondial au adoptat „viziunea zero” în privința accidentelor din trafic. În Londra, de exemplu, autoritatea de transport a orașului, Transport of London, și-a propus obiectivul de a avea zero răniri grave și decese pe străzile orașului iar 80% dintre deplasarile londonezilor să se facă pe jos, cu bicicleta sau utilizând transportul în comun, până în 2041.
Pentru a-și îndeplini această viziune, Londra implementează un număr mare de măsuri de îmbunătățire a siguranței rutiere, de la reducerea nivelului limitelor de viteză, la creșterea gradului de aplicare a legii, precum și la reproiectarea unor străzi și a celor mai periculoase intersecții și joncțiuni din oraș. „Transport for London” a așezat reducerea pericolelor rutiere în centrul adoptării deciziilor și lucrează în colaborare strânsă cu grupări ce reprezintă utilizatorii vulnerabilii ai infrastructurii rutiere și cu producătorii de vehicule, printre care se numără și Volvo Trucks, pentru a găsi soluții.
„Aven nevoie ca firmele de transport să îmbunătățească siguranța flotelor lor”, spune Will Norman, comisar pentru pietoni și cicliști la „Transport for London”.
O inițiativă majoră în derulare la „Transport for London” este dezvoltarea primului Standard de Vizibilitate Directă (Direct Vision Standard – DVS) din lume pentru vehiculele comerciale grele, în orașe. În cadrul acestui proiect, toate vehiculele de transport marfă de peste 12 t vor trebui să demonstreze niveluri înalte de vizibilitate directă la nivelul cabinei, sau alte măsuri de siguranță echivalente, pentru a putea opera în Londra, începând cu anul 2020.
„S-a demonstrat că vizibilitatea directă din cabina unui camion are un impact substanțial asupra reducerii pericolului pentru pietoni și bicicliști, deoarece unghiurile moarte sunt un factor cheie în coliziuni”, spune Will Norman.
Asigurarea unei vizibilități excelente din cabină reprezintă o parte importantă a filosofiei Volvo Trucks în domeniul siguranței. Aceasta este în mod special importantă în proiectarea vehiculelor destinate mediilor urbane, precum noua versiune a modelului Volvo FE Low-Entry Cab, care are un șasiu coborât și oferă opțiunea unor ferestre cu dimensiuni extinse, care acoperă o mare suprafață a ușilor cabinei. Ferestrele suplimentare oferă șoferului vizibilitate directă în părțile laterale. „Acesta este vehiculul care maximizează vizibilitatea directă, deoarece, ca șofer, te afli aproape la același nivel cu bicicliștii și pietonii de pe drum”, precizează Claes Avedal, Safety Manager la Volvo Trucks.
Camioanele care operează în orașe trebuie să devină mai sigure și prin intermediul unor tehnologii mai bune de detectare a utilizatorilor vulnerabili ai infrastructurii rutiere din jurul vehiculelor. În cadrul proiectului Xcycle, finanțat de către UE, Volvo Trucks colaborează cu companii din domeniul tehnologiei și cu institute de cercetări, iar una dintre tehnologii implică un sistem de detectare a bicicliștilor.
„Aproape 40% dintre accidentele în care sunt implicați un camion și un biciclist se produc pe partea pasagerului, care reprezintă o zonă critică, în timpul virajelor în direcția respectivă. În cadrul proiectului Xcycle, dorim să aflăm cum anume putem reduce aceste tipuri de accidente, prin combinarea sistemelor de detecție de pe vehicul și a sistemelor inteligente de trafic din orașe, utilizând conexiunea wifi. Atât șoferul camionului, cât și biciclistul vor primi un semnal de avertizare, în cazul unei situații periculoase”, spune Jerome Vigneron, Project Manager Xcycle la Volvo Trucks.
Rezultatul proiectului va fi prezentat în luna noiembrie a acestui an.
Pentru viitor, se așteaptă mai multe regulamente de siguranță. Până în 2023, Comisia Europeană dorește să implementeze standarde tehnologice pentru detectarea participanților vulnerabili. Vor veni, de asemenea, standardele de vizibilitate pentru vehiculele grele de transport marfă.
„Este un lucru pozitiv să vezi implementarea unor cerințe din ce în ce mai severe din punctul de vedere al siguranței rutiere. Suntem cu toții implicați – toți utilizatorii drumurilor trebuie să fie implicați în îmbunătățirea siguranței rutiere în orașele noastre”, spune Carl Johan Almqvist.
Terminologie:
Utilizator vulnerabil al infrastructurii rutiere reprezintă un termen care vizează un grup de utilizatori ai drumurilor are au o rată înaltă de răniri sau decese în accidente rutiere, în special pietoni, bicicliști și motocicliști.
Date: 4 moduri de protecție a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor din orașe
1. Design mai bun al străzilor
Reducerea vitezei vehiculelor și separarea vehiculelor motorizate de utilizatorii vulnerabili ai drumurilor prin intermediul unor trotuare înălțate, sau protejarea pistelor pentru bicicliști pot face o mare diferență în domeniul siguranței. În proiectarea intersecțiilor, poate ajuta acordarea unei atenții speciale reducerii conflictelor din intersecții, între bicicliști și vehiculele care trebuie să vireze.
2. Creșterea conștientizării în domeniul siguranței
Creșterea gradului de conștientizare a riscurilor în rândul tuturor participanților la trafic, prin cursuri de siguranță pentru șoferi și prin campanii de educare a celor vulnerabili. Programele Volvo Trucks „Stop Look Wave” și „See and Be Seen” sunt concepute să prevină accidentele printr-o mai mare conștientizare în domeniul siguranței și sunt puse în practică în foarte multe țări.
3. Noi tehnologii
Tehnologia de detectate a utilizatorilor vulnerabili se află deja în curs de dezvoltare, pentru scenarii precum cele care vizează un vehicul care „îi taie fața” unui biciclist în deplasare. În același timp, vehiculele echipate cu elemente laterale de protecție pot minimiza rănirile în cazul unei coliziuni.
4. Mai multa vizibilitate
Vizibilitatea directă și indirectă îmbunătățită, în vehicule, prin intermediul ferestrelor al unor oglinzi mai bune, al camerelor de luat vederi și prin utilizarea în orașe a unor vehicule cu șasiu coborât poate face o mare diferență în ceea ce privește siguranța. Companiile logistice pot contribui la siguranță prin alegerea camionului potrivit pentru misiunea de transport potrivită, pentru a evita utilizarea camioanelor grele, sau, în unele cazuri, a prea multor camioane, în centrele orașelor.