Cum fentează șoferii din Iran scancțiunile UE

Sub sancțiunile Bruxelles-ului împotriva Teheranului, majoritatea celor aproximativ 60.000 de șoferi de camion iranieni care străbat anual drumurile Europei pentru a tranzita diverse mărfuri fie și-au pierdut locul de muncă, fie au fost afectați puternic de plata unor taxe exorbitante pentru a intra în blocul comunitar.

Impunerea unui embargo asupra asigurărilor de stat asupra Iranului de către statele membre ale UE a adăugat dificultăți la obținerea vizelor pentru șoferii de camion iranieni care străbat rutele europene – atât de mult încât locurile lor de muncă, care au fost în declin de la începutul anului trecut, au devenit aproape inexistente.

În timp ce Germania și Italia au fost o vreme singura speranță a șoferilor iranieni pentru obținerea vizelor, Ali Mahmoudi Sarai, președintele consiliului de administrație al Federației Iraniene de Transport și Logistică, a declarat că ambele țări au restricționat sever eliberarea vizelor și că timpul minim de așteptare pentru vize a ajuns acum la peste trei luni.

Franța, între timp, a oprit complet eliberarea permiselor pentru șoferii și camioanele iraniene la începutul anului 2023.

Acum un an, un grup de șoferi iranieni au scris într-o scrisoare către Autoritatea de Transport Rutier Iraniană că „vizele nu mai pot fi obținute de la ambasade fără prezența speculanților” – intermediari terți care obțin profituri uriașe din acest proces.

Cu toate acestea, problema cu camioanele iraniene nu se rezumă doar la obținerea vizelor de către șoferi. Potrivit lui Sarai, impunerea de sancțiuni ale UE împotriva Iranului a început acum câteva luni și în cazul asigurării Green Card.

Green Card este un sistem internațional de asigurare a terților pentru protecția împotriva accidentelor și rănilor rutiere. A fost stabilit pentru prima dată în 1949, iar Teheranul s-a alăturat în anii 1970.

În Iran, Central Insurance, care este de stat, a delegat licența de emitere către Iran Insurance, o altă companie de asigurări de stat.

Pe măsură ce au început să fie implementate sancțiuni și mai puternice împotriva băncilor iraniene și a asiguratorilor de stat, a devenit practic imposibil să se emită asigurări verzi de la începutul anului 2024.

Deși Iranul a început eforturile de a crea o companie de asigurări private pentru a ridica suspendarea Iranului din Convenția privind Sistemul coordonat de asigurare Green Card, până în prezent nu a avut succes.

De ce se mai văd atât de puține camioane iraniene pe drumurile Europei?

În timp ce unii șoferi iranieni care operează pe linia de tranzit europeană au încă vize valabile neexpirate și unii reușesc încă să obțină vize după așteptări lungi – din Italia și Germania, de exemplu – puțini au asigurări verzi valabile.

Asigurarea verde se emite anual, trimestrial și pentru o singură călătorie, în funcție de tipul de achiziție a camionului.

Deci, există încă camioane a căror valabilitate a asigurării nu a expirat încă și, prin urmare, pot circula pe drumurile europene, în timp ce unii șoferi iranieni care nu au probleme cu viza își cumpără asigurarea dintr-o țară terță.

Dar, potrivit lui Sarai, camioanele iraniene sunt asigurate prin intermediari și speculanți la granița cu Bulgaria la un preț de trei ori mai mare decât cel normal.

Mohammad Eigharlou, secretar general al aceleiași organizații, a declarat și el presei iraniene că mulți șoferi apelează la vizionarea polițelor de asigurare din Irak, Afganistan și Turcia.

Cine beneficiază de absența șoferilor iranieni?

Activiștii din industria transporturilor din Iran spun că partea Iranului în tranzitul rutier este acum eclipsată de camioanele din Turcia, Georgia și Grecia.

„Camioanele turcești au luat locul camioanelor iraniene pe rutele europene, iar sarcina de tranzit pe ruta europeană este mutată cu camioane turcești”, a declarat Sarai presei iraniene.

Reza Rostami, președintele Comisiei de Transport, Tranzit și Logistică a Camerei de Comerț Iran, a declarat că „proprietarii de bagaje preferă să utilizeze camioane străine și șoferi străini în Turcia, Georgia etc. pentru a transporta marfă, deoarece acești șoferi vin în Iran sub acoperirea asigurării verzi și se impun costuri mai mici proprietarului de marfă, dar consecința este șomajul șoferilor de camion iranieni”.

Criza cu care se confruntă șoferii de camion iranieni nu se limitează la UE. După cum a spus Sarai, „Astăzi, există foarte puțini șoferi care operează pe drumurile rusești – doar camioanele frigorifice”.

„Chiar și vizele țărilor cu relații mai bune cu Iranul, precum Rusia și Belarus, nu sunt gestionate direct de companii și trebuie să fie solicitate cu siguranță de către speculanții de vize”, au scris șoferii iranieni în scrisoarea din anul trecut.

Sarai a anunțat de curând noi sancțiuni împotriva Iran-ului și a anunțat că transportarea a 182 mărfuri în camioane iraniene a fost impusă prin aceste noi reglementări.

Related posts