Mașinile vechi, aflate pe șosele, cu motoare de la Euro 5 în jos, reprezintă 53% din totalul automobilelor din trafic, în acest an, iar contribuția lor la emisiile poluante este chiar mai mare decât atât. Acesta este motivul pentru care Asociația Constructorilor de Automobile din Europa cere UE să renunțe la introducerea Euro 7 și să găsească o soluție pentru a reglementa parcul auto foarte poluant, o soluție mult mai eficientă și care, în același timp ar lăsa resurse financiare importante constructorilor pentru a accelera electrificarea.
Analiza ACEA are la bază o simulare realizată pe parcul auto existent (autoturisme și LCV-uri), pentru anii următori, pe baza ponderii tipului de motor. În 2025, anul în care ar trebui să intre în vigoare Euro 7, mașinile cu motoare Euro 6 vor reprezenta 60% din parcul circulant, dar 43% din emisiile de NOx vor fi generate de mașinile Euro 5 și mai vechi.
În același timp, introducerea Euro 7 va avea un impact minor asupra reducerii de emisii de oxizi de azot și alți poluanți. Cei de la ACEA susțin că introducerea Euro 7 va presupune investiții importante pentru constructori, care vor afecta astfel cheltuielile pentru dezvoltarea de motorizări electrice. Potrivit datelor ACEA, în 2023 mai sunt în circulație 10,4 milioane de autovehicule Euro 1 și 22,2 milioane de autovehicule Euro 2, mașini care au un grad ridicat de poluare, atât în privința oxizilor de azot, cât și emisii de CO2. Nici mașinile Euro 3 și Euro 4, care însumează 70 de milioane de vehicule aflate pe șoselele din Europa, nu au un nivel foarte redus de emisii poluante.
ACEA nu detaliază care ar putea fi modalitățile prin care aceste mașini să fie scoase din circulație, dar este limpede că Uniunea Europeană ar putea căuta soluții să determine înlocuirea lor cu mașini noi ori prin măsuri legislative care să le interzică, după o anumită dată, de exemplu 2025, ori prin susținerea financiară a achizițiilor de mașini noi, printr-un program de tip Rabla.
Una dintre simulările realizate de ACEA permite comparația emisiilor de NOx în cele două variante, cu și fără Euro 7, din care se vede că diferențele de emisii sunt foarte mici, între cele două scenarii. Practic, ACEA susține că introducerea Euro 7 va reduce emisiile de NOx cu 4% pentru autoturisme, 2% pentru LCV-uri și 0% pentru autobuze, dar costurile pentru implementarea normei Euro 7 vor fi uriașe. În schimb, dacă ar fi eliminate mașinile cu norme de poluare mai mici de Euro 6, reducerea de NOx ar putea fi de până la 40%.
Concluzia acestui studiu este foarte clară: autoritățile UE ar trebui să țintească flotele de mașini de la non-euro la Euro 5, care să fie înlocuite de mașinile Euro 6 și electrice, iar beneficiul pentru poluare va avea „cel mai mare impact”, pe poluanți și pe CO2.