Acest lucru va ajuta Comisia să stabilească dacă vehiculele respectă reglementările UE privind emisiile şi, în acelaşi timp, îi va îmbunătăţi capacitatea de a asigura supravegherea pieţei vehiculelor. Competenţa Comisiei de a verifica emisiile provenite de la autoturisme este rezultatul revizuirii legislaţiei UE privind omologarea de tip a vehiculelor în urma scandalului „Dieselgate”, prin care s-a introdus supravegherea şi asigurarea respectării legislaţiei la nivelul UE.
„Deşi controlul autoturismelor introduse pe piaţă intră în sfera responsabilităţii statelor membre, începând din septembrie 2020 Comisia este în măsură să efectueze verificări ale autoturismelor, să declanşeze retrageri de pe piaţă la nivelul UE şi să impună amenzi de până la 30.000 euro per autoturism atunci când legea este încălcată. Datorită acestei noi instalaţii ultramoderne de testare a emisiilor autovehiculelor suntem acum mai pregătiţi ca niciodată să îmbunătăţim calitatea aerului pe care îl respiră cetăţenii europeni, să restabilim încrederea consumatorilor, să întărim piaţa unică şi să sprijinim competitivitatea industriei auto europene la nivel mondial”, a declarat comisarul pentru Piaţa internă, Thierry Breton, la inaugurarea noii instalaţii de la Ispra.
La rândul său, Mariya Gabriel, comisarul pentru Inovare, cercetare, cultură, educaţie şi tineret, a afirmat că noile laboratoare de ultimă generaţie vor permite JRC să garanteze în continuare, cu o eficienţă sporită, că autoturismele respectă normele UE privind emisiile.
„Aceste noi laboratoare de ultimă generaţie vor permite JRC să garanteze în continuare, cu o eficienţă sporită, că autoturismele respectă normele UE privind emisiile. Este o veste excelentă pentru toţi consumatorii şi pentru toţi europenii şi un pas înainte în ambiţia de a deveni un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Iată încă un exemplu important despre modul în care ştiinţa vine în sprijinul politicilor”, a precizat Mariya Gabriel.
Noua instalaţie pentru supravegherea pieţei vehiculelor va permite testarea emisiilor în condiţii de conducere reale reglementate şi simulate. Două celule de emisii climatice vor permite testarea unei game largi de condiţii ambientale, cum ar fi temperatura, umiditatea şi presiunea, care afectează performanţa finală a vehiculului în ceea ce priveşte emisiile. Datorită tehnologiei de vârf utilizate, noile laboratoare vor fi utile Comisiei inclusiv pentru a implementa viitoarele standarde de emisii.
Totodată, Comisia publică rezultatele primului an de activitate a JRC în domeniul supravegherii pieţei desfăşurate în alte instalaţii de testare ale Centrului Comun de Cercetare. Raportul, intitulat „European market surveillance of motor vehicles (Supravegherea pieţei europene a autovehiculelor)”, prezintă rezultatele testelor de emisii şi evaluarea conformităţii pentru 40 de vehicule EURO 6, considerate conforme după ce au fost supuse unei game largi de condiţii de conducere. În sprijinul autorităţilor UE implicate în sarcinile de supraveghere a autovehiculelor, JRC împărtăşeşte, de asemenea, lecţiile învăţate şi bunele practici pentru procedurile de testare.
Ca răspuns la scandalul „Dieselgate”, care a revelat că, în unele cazuri, emisiile generate în condiţii reale de conducere depăşeau cu mult valorile măsurate în cadrul testului de certificare prevăzut de legislaţie, Uniunea Europeană a adoptat, în mai 2018, Regulamentul (UE) 2018/858 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor. Acest regulament revizuieşte şi înăspreşte considerabil sistemul anterior de omologare de tip, prin introducerea unei supravegheri obligatorii a pieţei autovehiculelor. Totodată, el îmbunătăţeşte calitatea şi independenţa procedurii de omologare de tip şi de testare a vehiculelor, intensifică controalele autovehiculelor aflate deja pe piaţa UE şi consolidează sistemul general printr-o supraveghere europeană sporită. Pe baza rezultatelor sale în materie de supraveghere a pieţei, Regulamentul din 2018 privind omologarea de tip a vehiculelor permite Comisiei să declanşeze retragerea vehiculelor la nivelul întregii UE şi să impună amenzi de până la 30.000 euro per autoturism în cazul în care se încalcă legea şi statele membre nu iau măsuri.