Acciza la motorină pentru transportatori va fi compensată parțial de către Guvern. Mecanismul este pregătit pentru perioada octombrie-decembrie 2025.
Perioada acoperită de schema de ajutor de stat este octombrie – decembrie 2025, urmând ca plata ajutorului de stat să se efectueaze până la data de 31 decembrie 2026 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei, în baza dispozițiilor de plată emise până la data de 31 aprilie 2026 de către ARR.
Măsura este motivată de reorientarea transportatorilor către alimentarea cu motorină în alte țări, precum și de concurența transportatorilor români cu firme din țări unde costurile sunt mai reduse, în special Turcia.
“Evitarea relocării alimentării cu combustibil în afara țării stimulează consumul intern de motorină, cu efect direct pozitiv asupra economiei naționale, respectiv menținerea locurilor de muncă și a activității economice în sectorul transporturilor. Acest lucru se va regăsi în plata de taxe si impozite la bugetul de stat. Astfel, scopul prezentului proiect de hotărâre a Guvernului îl constituie instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma restituirii sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat, prevăzute în Codul fiscal, pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor (denumită compensarea creșterii accizei)”, prevede proiectul de hotărâre de guvern.
În România, începând cu 30 martie 2024, a fost suspendată schema de ajutor de stat prin care transportatorii rutieri beneficiau de restituirea parțială a accizei suplimentare. Ca efect imediat, s-a
observat o scădere semnificativă a alimentărilor cu motorină pe teritoriul României, deoarece operatorii aleg să alimenteze în alte state membre, înainte de a intra în țară. Această practică este alimentată de diferențele mari de preț: în Bulgaria și Ungaria, de exemplu, se aplică doar acciza minimă europeană de 330 euro/1.000 litri, ceea ce înseamnă că motorina este cu 179 euro/1.000 litri mai ieftină decât în România.
Măsura identificată și propusă constă în restituirea sumei de 20 bani pe litru de motorină achiziționată și se aplică operatorilor de transport rutier, licențiați în România / Uniunea Europeană, care desfășoară activități de:
a) transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost, cu autovehicule ori ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone;
b) transportul de persoane, regulat și ocazional, cu excepția transportului public local de persoane, cu un autovehicul din categoria M2 ori M3, definit în Regulamentul (UE) 2018/8586 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE.
Compensarea creșterii accizei se realizează prin restituirea trimestrială a sumelor menționate mai sus operatorilor economici licențiați în România/ Uniunea Europeană.
De asemenea, prin proiect se vor stabili prevederi care se referă la:
- ordonatorul de credite/furnizorul ajutorului de stat – Ministerul Finanțelor;
- desemnarea administratorul schemei – Autoritatea Rutieră Română – ARR, având în vedere că toate informațiile necesare stabilirii eligibilității operatorilor economici și a vehiculelor, se regăsesc în baza de date a acestei instituții;
- bugetul total maxim estimat al schemei de ajutor de stat care este de 60 de milioane de lei;
- plata ajutorului de stat care se efectuează până la data de 31 decembrie 2026 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei, în baza dispozițiilor de plată a ajutorului de stat aprobat pentru compensarea creșterii accizei la motorină emise până la data de 31 aprilie 2026 de către ARR;
- numărul total estimat al operatorilor economici care urmează să beneficieze de ajutor de stat, care este de 2000;
- condițiile și documentele necesare pentru ca operatorii economici și vehiculele să îndeplinească criteriile de eligibilitate pentru restituire a creșterii prețului la motorină; aceste condiții sunt stabilite în mod diferențiat de tipul vehiculelor;
- baza de calcul pentru restituire a creșterii prețului la motorină;
- perioada de restituire a creșterii prețului la motorină, respectiv trimestrul calendaristic;
- modul de determinare a sumelor de restituit.
Pot depune cereri de restituire a creșterii accizei la motorină numai operatorii economici care nu se află în procedură de executare silită, faliment, dificultate, dizolvare, închidere operațională sau
lichidare, iar împotriva lor nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat, iar în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea nu au fost executate conform prevederilor legale in vigoare.
Restituirea creșterii accizei la motorină nu presupune efectuarea unui control anticipat, schema de restituire fiind supusă controlului ulterior efectuat potrivit Codului de procedură fiscală, prin
structura de specialitate cu atribuții privind inspecția economico – financiară din cadrul Ministerului Finanțelor.