TollRO în dezbatere publică – cât vor plăti transportatorii pentru utilizarea drumurilor?

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat deschiderea procedurii de transparenţă decizională pentru proiectul de act normativ care vizează categoriile de vehicule si nivelului tarifului unitar pentru utilizarea infrastructurii rutiere. TollRo se aplică pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Prin Legea nr. 226/2023 privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, cu modificările și completările ulterioare, au fost transpuse în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 februarie 2022 de modificare a Directivelor 1999/62/CE, 1999/37/CE și (UE) 2019/520, în ceea ce privește taxarea vehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri.

Astfel, a fost instituit cadrul legal privind aplicarea tarifelor rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, stabilite în funcție de distanța parcursă (TollRo).

Totodată, a fost reglementat faptul că nivelul tarifului unitar, care reprezintă tariful de trecere TollRo pe unitatea de km, precum și categoriile de vehicule pentru care acestea se aplică, se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

TollRo se aplică pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe domeniul SETRE România, concepute și construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.

TollRO se stabilește în funcție de un tariful unitar și de distanța parcursă cu un vehicul pe un sector de drum din domeniul SETRE România, exprimată în unități întregi de kilometri.

Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.

Tariful unitar aplicat pe drumurile naționale care fac parte din domeniul SETRE România se aplica 50% din tariful unitar aplicat pe autostrăzile și drumurile expres care fac parte din acest domeniu.

Tariful unitar pentru un vehicul EURO V- IV este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul EURO VI, majorat cu 15%, iar tariful unitar pentru un vehicul EURO III-0 este tariful unitar corespunzător pentru un vehicul EURO VI, majorat cu 30%.

Nivelul tarifului unitar, stabilit în lei, se actualizează anual în funcție de indicele prețurilor de consum (IPC), comunicat de Institutul National de Statistică pentru anul anterior.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. este entitatea desemnată să perceapă TollRo, să actualizeze anual tariful unitar si să informeze utilizatorii cu privire la aceasta prin intermediul mass-media și prin publicarea pe pagina proprie de internet.

Conform oficialilor din Ministerul Transporturilor:

1. Tariful unitar reprezintă tariful de trecere (TollRo) pe unitatea de kilometru aplicat pe domeniul SETRE România, stabilit în funcție de categoria de drum si de parametrii de clasificare ai vehiculului conform datelor înscrise în documentele de înmatriculare ale acestuia, respectiv:
i) masa totală maximă autorizată (MTMA);
ii) încadrarea în clasa de emisii poluante (EURO).

2. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic.

3. Tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO V – IV este tariful unitar corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 15%, iar tariful unitar pentru clasele de emisii poluante EURO III – 0 este tariful corespunzător clasei de emisii poluante EURO VI, majorat cu 30%.

4. Tariful unitar pentru un vehicul nu poate depăși cu mai mult de 100% tariful pentru vehiculul echivalent care respectă cele mai stricte standarde de emisii Euro.

5. Tariful de utilizare a infrastructurii, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor infrastructurii, respectiv:
a) costurile de întreţinere anuale – costurile anuale de întreţinere și costurile periodice legate de repararea, consolidarea și execuţia straturilor noi de îmbrăcăminte rutieră, pentru a garanta că nivelul funcţionalităţii operaţionale a reţelei de drumuri naţionale din România se menţine în timp.
b) costurile pentru reparaţii structurale semnificative – costurile pentru reparaţiile structurale ale reţelei de drumuri naţionale din România, exclusiv acele reparaţii care nu mai sunt în prezent în beneficiul utilizatorilor rutieri;
c) costurile de exploatare – costurile de operare, gestionare și tarifare rutieră electronică și care sunt legate de punerea în aplicare, exploatarea și gestionarea elementelor sistemului de tarifare rutieră electronică – STRR, inclusiv a componentelor acestuia, amplasate pe domeniului SETRE România.

6. Tariful bazat pe costurile externe, prevăzut la pct. 2, are la bază principiul recuperării costurilor legate de poluarea atmosferică generată de trafic, respectiv costul prejudiciilor provocate sănătăţii umane şi mediului de eliberarea în atmosferă de particule în suspensie şi de precursori ai ozonului, precum NOx şi compuşii organici volatili, în timpul funcţionării unui vehicul.

Related posts

Leave a Comment