Renault împreună cu WeRide testează autobuze urbane autonome

Renault Group este convins de rolul pe care îl pot juca vehiculele de transport public autonome într-un moment în care autoritățile și operatorii se pregătesc să facă alegeri structurale pentru viitorul mobilității. Alături de partenerul său WeRide, Renault Group continuă să multiplice testele în toată Europa, pentru a demonstra atât maturitatea tehnologiilor autonome implementate, cât și relevanța soluției de microbuz electric automatizat propusă.


În mai 2024, Renault Group și-a dezvăluit strategia în domeniul vehiculelor autonome și a lansat, pentru prima dată în Europa, împreună cu partenerul său WeRide, un serviciu de transport experimental pe drumurile publice, cu două microbuze autonome care au circulat pe durata turneului internațional de tenis de la Roland-Garros.

Cu 1.000 km parcurși și aproape 700 de persoane transportate, acest prim test la scară largă a demonstrat maturitatea tehnologiei, precum și relevanța acestei soluții de transport de persoane.

În urma acestui test de succes, numeroși factori interesați de mobilitate (autorități locale, operatori de transport, manageri privați de șantier etc.) s-au arătat interesați de implementarea acestei soluții în zonele lor. Noi teste sunt deja în desfășurare în toată Europa, cum ar fi la Zurich (Elveția), Valence (Franța) și Barcelona (Spania). Alte câteva teste vor fi anunțate foarte curând.

Barcelona (Spania): în inima unui mare oraș european

În perioada 10-14 martie, Renault Group și WeRide permit publicului larg să descopere mobilitatea urbană a viitorului cu două microbuze electrice autonome care rulează pe un traseu în buclă, de 2,2 kilometri, în inima Barcelonei.

Prin dezvoltarea soluției de transport cu navete autonome într-un mediu urban dens și complex, testul demonstrează maturitatea noilor tehnologii pentru serviciile automate de transport public.

În același timp, testul ilustrează viziunea Renault Group privind evoluția viitoare a transportului public în Europa: un viitor în care mobilitatea autonomă va deveni un mijloc de a face orașele mai viabile, transportul mai accesibil și mobilitatea mai eficientă și mai durabilă.

Valence (Franța): soluţie de mobilitate pentru zonele periurbane

După o fază experimentală, care se va derula între 10 martie și 19 aprilie, se are în vedere înfiinţarea, din iulie 2025, a unui serviciu comercial de navete automate la nivelul L4.

Beti (operator privat de transport public), Macif (asigurator de vehicule și partener Beti), WeRide și Renault Group implementează prima rețea de mobilitate automatizată de mare capacitate în orașul Valence (Franța), care va asigura legătura între zona parcului industrial din localitate și gara TGV.

Două microbuze autonome vor circula pe un traseu de 3,3 kilometri, asigurând transportul celor 3.000 de angajați ai companiilor din parcul industrial către gara TGV Valence.

Prin această colaborare fără precedent între 4 jucători majori se concretizează viziunea unei mobilități automatizate care deservește zonele urbane, rurale și periurbane și care contribuie la accelerarea tranziției ecologice și la facilitarea mobilității locale pentru un acces mai bun la locuri de muncă, sănătate, educație, agrement, etc.

Aeroportul Zurich (Elveția): transport în zonă privată, cu exigențe ridicate de securitate

Experimentul desfășurat de WeRide în cadrul aeroportului din Zurich (Elveția) din ianuarie 2025 își propune să faciliteze călătoriile angajaților între terminale. Acest test demonstrează capacitatea tehnologiilor autonome de a funcționa în medii complexe și de a îndeplini cerințe ridicate de siguranță și fiabilitate, cum ar fi cele din cadrul unui aeroport.

Renault Group și vehiculele autonome

Renault Group are o abordare pragmatică și diferențiată a vehiculelor autonome, făcând distincție între nevoile vehiculelor individuale și cele ale transportului public.

Pentru vehiculele individuale, în condițiile actuale de piață, Renault Group se concentrează pe sisteme avansate de asistență a șoferului (ADAS) (Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Systems). Aceste sisteme de asistență de nivel L2 sau chiar L2+ îmbunătățesc siguranța și confortul, în condițiile în care conducerea vehiculului rămâne în responsabilitatea șoferului.

Renault Group va urmări evoluțiile de pe piață, în special în ceea ce privește costurile și reglementările, și va putea oferi soluții pentru vehicule individuale cu niveluri mai mari de autonomie atunci când vor fi îndeplinite condițiile pieței.

Pentru transportul public, Renault Group consideră relevantă utilizarea vehiculelor autonome de nivel L4. Este vorba de vehicule care pot gestiona singure situațiile din trafic, într-un domeniu operațional definit, cu supraveghere de la distanță, dar fără operator la bord. Confruntate cu necesitatea de a extinde zonele din localități în care se aplică restricții în domeniul emisiilor, autoritățile locale vor fi nevoite să răspundă unor provocări fără precedent în ceea ce privește transportul public. Se estimează că va fi nevoie de câteva mii de microbuze electrice autonome în următorul deceniu. Capabile să gestioneze singure situațiile de trafic într-un domeniu operațional definit, microbuzele autonome și-au demonstrat eficiența prin diverse teste, deschizând perspective pentru o ofertă flexibilă, accesibilă, sigură și fără carbon. În calitate de pionier în mobilitatea cu emisii reduse, Renault Group intenționează să ofere până în 2030 o platformă robotizată de microbuze electrice, capabilă să integreze soluții de automatizare de la parteneri specialiști.

Related posts

Leave a Comment