Cele mai mari piețe auto europene subvenționează cu 42 miliarde euro companiile care achiziționează mașini cu combustibili fosili

Grupul de lobby Transport & Environment (T&E) susține că statele europene cu cele mai mari piețe auto continuă să subvenționeze mașinile cu motoare alimentate cu combustibili fosili deși acestea sunt „în contradicție cu agenda de tranziție ecologică a Comisiei Europene”.

Un studiu realizat de Environmental Resources Management (ERM) la comanda grupului de lobby pentru reducerea poluării Transport & Environment (T&E) arată că cinci dintre statele cu cele mai mari piețe auto din Uniunea Europeană cheltuie anual 42 miliarde de euro pentru a subvenţiona companiile care achziționează maşini alimentate cu combustibili fosili. În opinia T&E, aceste subvenții sunt „ilogice şi inacceptabile”.

Studiul relevă faptul că achizițile de mașini realizate de firme sunt responsabile pentru aproximativ 60% din vânzările de maşini noi în Europa.

Realizatorii cercetării de piață carată că Italia acordă anual subvenţii de 16 miliarde de euro, urmată de Germania, cu 13,7 miliarde de euro, Franţa, cu 6,4 miliarde de euro, şi Polonia, cu 6,1 miliarde de euro, în timp ce în Spania banii acordați companiilor pentru achiziția de mașini sunt mult mai puțini.

Totuși, deși oferă stimulente mici pentru achiziția de vehicule cu motoare termice, Spania asigură subvenții minime și pentru companiile care optează pentru autovehicule electrice așa încât rata de utilizare a acestora din urmă de către firme este scăzută (3,7%), explică T&E.

Companiile oferă maşinile ca beneficii pentru angajaţi, deseori compensând impozitele şi consumul de combustibil. În cele cinci ţări, aproximativ 15 miliarde de euro merg către subvenţionarea de SUV-uri, şoferii beneficiind în medie de avantaje fiscale anuale de 6.800 euro, care ajung până la 21.600 euro pentru modelele mai mari, poluante, conform studiului.

„Este complet ilogic şi inacceptabil, miliarde de euro din banii contribuabililor încă sunt cheltuiţi cu o tehnologie care este total opusă agendei Comisiei Europene către o tranziţie verde”, afirmă Stef Cornelis, director în cadrul T&E.

„Contribuabilii plătesc în fiecare an miliarde de dolari în beneficii fiscale pentru ca posesorii de mașini de serviciu să poată conduce vehicule poluante pe benzină. Multe dintre acestea sunt SUV-uri scumpe, high-end, foarte poluante. Aceasta este o politică climatică proastă și nedreaptă din punct de vedere social. Guvernele din Regatul Unit și Belgia au introdus măsuri fiscale ecologice și elimină treptat beneficiile pentru vehiculele poluante. Guvernele de pe cele mai mari piețe auto din Europa nu reușesc însă să abordeze această absurditate. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană trebuie să ia măsuri”, notează Stef Cornelis.

Totuși, este ciudat că studiul nu ia în calcul beneficiile aduse de achiziționarea de către firme a unor mașini noi cu combustie internă, mai puțin poluante, pentru a le înlocui pe cele vechi deja aflate deja în parcul auto al acestora. În schimb, raportul menționează că mașinile de serviciu poluante nu numai că beneficiază de subvenții enorme, dar rămân și în urmă în eforturile de tranziție ecologică ale UE. În prima jumătate a anului 2024, înmatriculările de mașini electrice ale persoanelor fizice au fost de circa 13,8% din total, în timp ce înmatriculările de electrice ale firmelor au ajuns la doar 12,4%.

În acest context, în opinia realizatorilor studiului, eliminarea subvențiilor pentru mașinile de serviciu pe bază de combustibili fosili ar trebui să invesreze această tendință.

Studiul vine într-un moment în care vânzările de vehicule electrice în Europa sunt în scădere, parţial deoarece sunt mai scumpe decât modelele echivalente alimentate cu combustibili fosili.

În UE, vânzările de vehicule complet electrice s-au redus cu 43,9% în august, cele mai mari pieţe EV – Germania şi Franţa – înregistrând scăderi de 68,8% şi, respectiv, 33,1%, conform datelor din industrie.

Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a trimis luna trecută o scrisoare către Wopke Hoekstra, comisar pentru mediu, emisii nete zero şi creştere curată, în care a precizat că una dintre priorităţile sale va fi să propună un mod de retragere a subvenţiilor pentru maşinile alimentate cu combustibili fosili.

„Președintele CE, Ursula von der Leyen și-a reconfirmat sprijinul pentru Green Deal și i-a chemat pe candidații săi comisari să elimine treptat subvențiile pentru combustibilii fosili. Cu toate acestea, beneficiile fiscale uriașe de care încă beneficiază în prezent în Europa șoferii de mașini de serviciu pe benzină contravin acestui obiectiv. Sub noua sa conducere, Comisia ar trebui să stabilească obiective de electrificare pentru flotele de mașini ale marilor companii și să pună capăt, în sfârșit, acestei anomalii fiscale. Acest lucru se înscrie, de asemenea, în agenda industrială mai largă a UE, deoarece aceste obiective vor stimula cererea de vehicule electrice și vor crea o piață principală pentru tehnologiile curate, aducând astfel siguranță investițiilor pentru producătorii de automobile și pentru sectorul e-mobilității în general”, concluzionează Stef Cornelis, director în cadrul T&E solicitând astfel, nici mai mult, nici mai puțin, decât impunerea unor noi restricții pentru entitățile private.

Related posts