Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) prezintã Manifestul industriei transporturilor rutiere pentru alegerile europarlamentare din 09 iunie 2024.
Acest document strategic contureazã prioritãțile esențiale ale sectorului transporturilor rutiere din România pentru mandatul Parlamentului European 2024-2029, în scopul dezvoltãrii serviciilor de transport rutier comercial care deservesc comunitãțile și afacerile naționale și europene.
Secretarul General UNTRR, Radu Dinescu: “Transportul rutier reprezintã un pilon de succes al economiei românești, aflat într-o continuã dezvoltare și confruntându-se constant cu noi provocãri. În calitate de voce a industriei de transport rutier comercial din România, UNTRR transmite tuturor candidaților partidelor politice din România la alegerile europarlamentare Manifestul industriei transporturilor rutiere. Acest document esențial prezintã principalele provocãri cu care se confruntã sectorul și mãsurile necesare la nivel național și european pentru a asigura conectarea societãții românești cu servicii de mobilitate și logisticã sigure, eficiente și ecologice.“
România, a 12-a economie ca mãrime din UE și a 6-a piațã de transport, se aflã pe locul 3 în UE 27 la transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade și cabotaj. Cu toate acestea, țara noastrã se confruntã cu o crizã acutã de șoferi profesioniști, având doar 350 de șoferi extracomunitari, comparativ cu peste 100.000 în Polonia și 60.000 în Lituania.
În ciuda provocãrilor, sectorul transporturilor rutiere este principalul exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde euro în 2023, depãșind exportul de servicii IT și având un sold pozitiv de 6,226 miliarde euro.
Apelul UNTRR cãtre viitorii Eurodeputați români vizeazã acțiuni la nivel european în trei domenii importante pentru industria transporturilor rutiere din România: economic, social și mediu.
1. ECONOMIC
Transportul rutier comercial este esențial pentru prosperitatea României. Amânarea aderãrii României la spațiul Schengen a cauzat pierderi de 19,1 miliarde euro între 2012-2023, din cauza timpilor mari de așteptare la frontiere. În 2023, pierderile s-au ridicat la 2,55 miliarde euro, iar în 2022 au fost de 2,41 miliarde de euro. Totodatã, transportatorii rutieri români sunt afectați de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care au fost contestate de UNTRR și Guvernul României și al altor State Membre afectate la Curtea de Justiției a Uniunii Europene, fiind așteptatã anul acesta decizia CJUE privind anularea obligației întoarcerii acasã a camioanelor la 8 sãptãmâni.
UNTRR solicitã:
2. SOCIAL
Oamenii sunt inima industriei de transport rutier comercial, iar industria transporturilor rutiere are nevoie de șoferi profesioniști pentru a se putea dezvolta. Pentru a atrage și reține forța de muncã, UNTRR solicitã:
3. MEDIU
Industria transporturilor rutiere are nevoie de sprijin guvernamental pentru a putea atinge obiectivele ambițioase de decarbonizare ale UE, continuând sã rãmânã competitivã și sã asigure mobilitatea cetãțenilor și circulația mãrfurilor pentru comunitãțile și afacerile care depind de serviciile noastre la nivel național și european.
Având în vedere vechimea considerabilã de peste 15 ani a parcului domestic, UNTRR susține ferm o abordare pragmaticã a decarbonizãrii flotelor transportatorilor rutieri români prin utilizarea tehnologiilor existente și focusarea pe scopul reducerii emisiilor de CO2 fãrã a impune tehnologii specifice. Considerãm cã motoarele cu combustie internã trebuie sã continue sã fie operate pentru menținerea competitivitãții României și a Uniunii Europene la nivel global, existând atât motoare cu combustie internã cu hidrogen, cât și cu carburant sintetic (motorinã sinteticã, benzinã sinteticã, bio-diesel, bio-gaz, etc).
UNTRR susține urmãtorii piloni ai decarbonizãrii industriei transporturilor rutiere :
Implementarea acestor mãsuri va contribui la dezvoltarea unui sector al transporturilor rutiere competitiv, sigur și sustenabil, benefic pentru economia și cetãțenii României. Manifestul UNTRR pentru alegerile europarlamentare 2024 poate fi consultat aici