Ediția din 2023, prima, a competiției Best Electric Van și-a desemnat câștigătorii. Trei modele au câștigat premii oferite de juriu, un al patrulea primit distincția de pionier al segmentului vehiculelor comerciale electrice în România. Mercedes-Benz e-Vito, Ford E-Transit, Maxus eDelivery 3 și Renault Kangoo E-Tech sunt premiantele.
Având ca premergător și sursă de inspirație competiția Best Electric Car în România, ajunsă anul acesta la a treia ediție, Best Electric Van are ca scop evidențierea plusurilor și minusurilor remarcate de juriu în cazul vehiculelor comerciale electrice. Conform organizatorilor acestei prime ediții a Best Electric Van, „electrificarea nu reprezintă doar apanajul automobilelor, ci și al vehiculelor de transport marfă, acestea reprezentând o prioritate în planul Uniunii Europene privind obiectivele climatice pentru 2030 care se concentrează pe introducerea vehiculelor cu emisii zero în mediul urban. Acest lucru se simte pregnant în demersurile celor mai importanți producători de vehicule comerciale, care pun accent pe tranziția către o mobilitate exclusiv electrică. (…) Vehiculele electrice, în special cele destinate distribuţiei urbane, de până la 3,5 tone, câștigă teren venind cu propria viziune despre transportul ecologic. Vorbim despre modele avansate, care folosesc cele mai noi tehnologii pentru optimizarea consumului de energie, dar și pentru o conectivitate mai bună cu șoferul și cu aplicaţiile IoT (Internet of Things). Acesta este principalul motiv pentru care juriul acestui concurs este format exclusiv din manageri de parc auto, profesioniști care gestionează, fiecare în companiile pe care le reprezintă, mii de vehicule”.
Competiția s-a desfășurat în această săptămână și a adus împreună 15 manageri de parc auto ai unor importante companii de distribuție care au testat mașinile în condiții reale de utilizare. Inclusiv încărcând și descărcând mărfuri.
La final, după trecerea prin teste și jurizare, premierea a avut loc la sediul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, în prezența ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. De altfel, acesta chiar a oferit unul dintre premii.
„Finanţarea transportului nepoluant a pornit prin Programul Rabla Plus în 2016, atunci când a fost finanţată achiziţionarea a 39 de autoturisme. Astăzi mai bine de 36.000 de autoturisme pur electrice merg pe străzile din România, cu emisii zero. (…) Mă bucur că astăzi, avem ocazia să premiem campioni la inovaţie, la mai puţină poluare, la transport de mărfuri mai verde. Sper ca acest eveniment să aibă continuitate şi să constatăm că – alături de transporturi de persoane, alături de autoturismele pe care le finanţăm deja – putem în viitor să discutăm şi despre extinderea programelor de finanţare. Oare cum ar arăta străzile Bucureştiului sau cum ar fi îmbunătăţit aerul din Capitală, calitatea aerului din Bucureşti şi din marile aglomerări urbane, dacă flotele marilor transportatori de marfă, flotele curierilor, flotele companiilor care fac livrări de diferite mărfuri ar fi electrificate? Cred că statul ar trebui să aibă un rol de sprijin. Înţelegând toată legislaţia aferentă modalităţii de acordare a ajutoarelor de stat şi tot ce înseamnă finanţare, statul ar trebui să intervină și să aibă un rol activ în decarbonizarea sectorului de transport”, a declarat Mircea Fechet.
Ediția din 2023, prima, a Best Electric Van în România a avur drept învingători modelele Mercedes-Benz e-Vito la clasa compactă, Ford E-Transit la clasa medie, în timp ce Maxus eDelivery 3, abia ajuns pe piața din România, a primit premiul pentru eficiență. Totodată, Mircea Fechet a acordat premiul special pentru primul vehicul comercial electric lansat pe piața românească modelului Renault Kangoo E-Tech.