După un an cu probleme serioase cauzate de criza de semiconductori, la finalul altor doi ani cu dificultăți generate de pandemie, piața de autovehicule comerciale dă semne de revenire solidă, inclusiv în România, în prima parte a acestui an, relevă datele oferite de ACEA.
Vânzările de autoutilitare noi din UE au crescut, în prima jumătate a anului, cu 11,6%, la 725.418 unități, pe măsură ce problemele lanțului de aprovizionare s-au atenuat, ieșind astfel din șirul de scăderi care a marcat în 2022 acest segment. Și România este pe un trend ascendent, cu un volum de 8.375 unități vehicule comerciale ușoare și o creștere de 16,4% pe cele șase luni, chiar dacă în iunie înmatriculările au scăzut. Spania și Germania au contribuit substanțial la creșterea europeană, vânzările de autoutilitare fiind mai mari cu 26,6% și, respectiv, 15,5%, comparativ cu anul trecut. Vânzările din Franța au crescut ceva mai modest, cu 3,6%.
Pe segmentul de camioane, înmatriculările din UE au înregistrat un avans mare, de 20%, totalizând 179.508 unități. Aproape toate piețele UE au înregistrat creșteri procentuale de două cifre, inclusiv patru din cele mai mari piețe, Germania (+24,8%), Franța (+12,3%), Italia (+12,6%) și Polonia (+10,8%). România a înregistrat 4.133 camioane înmatriculate, în primele șase luni, cu o creștere de 25,7%.
La autobuze, creșterea a fost de 15%, cu 14.781 de unități, cea mai mare piață fiind Franța cu 2.982 de unități vândute, reprezentând o creștere de 22,3%. Creșteri mari s-au înregistrat și în Italia (+62,6%), Spania (+58,7%) și Germania (+27,8%). În România au fost înmatriculate 221 de autobuze noi, în intervalul ianuarie – iunie, mai mult decât dublu față de anul trecut, când erau înregistrate 100 de autobuze noi.
Datele publicate de ACEA arată și cum au evoluat tipurile de motorizări în segmentele comerciale, acolo unde dieselul a fost pentru multă vreme un cvasi-monopol, dar care este amenințat puternic de motorizările electrice, ca urmare a reglementărilor europene. Pe segmentul de LCV-uri, motorina își păstrează încă o cotă uriașă, 83,4%, dar în scădere față de anul trecut cu aproape 4 puncte procentuale, în timp ce vanurile electrice au urcat la 7% din piață, cu un volum total de peste 50.000 de unități. Franța și Spania au adus cele mai rapide creșteri, de peste 100%, însă tendința se manifestă pe toate piețele europene. În România, LCV-urile electrice au intrat ceva mai timid, cu 173 de unități în primul semestru, cota de piață fiind deocamdată de 2%.
La camioane, implementarea propulsiei electrice este mai lentă, dar vizibilă. Chiar dacă are o cotă de numai 1,3%, aceasta a înregistrat un avans de peste 350% în ultimul an, ca urmare a lansărilor mai multor modele de acest tip, numărul de camioane electrice, intrate pe șoselele din Europa în prima jumătate a acestui an fiind de 2.384 unități.
Și la autobuze evoluția este foarte bună, cu un volum asemănător (2.132 unități), cota de piață fiind și mai mare, de 14,4%, ca efect al finanțărilor europene acordate administrațiilor locale pentru achiziția de astfel de autobuze electrice.
În România s-au înmatriculat 107 autobuze electrice, cu 214% mai multe decât în 2022, România fiind una dintre cele mai mari piețe pentru această propulsie.