Transportatorii români sunt discriminați la Ruse, unde așteaptă 24-36 ore în parcarea ilegală față de alți transportatori care sunt lăsați
să treacă. UNTRR solicită demersuri urgente împotriva practicilor abuzive si discriminatorii ale operatorului parcării de camioane
construite la Ruse cu sprijinul autorităților bulgare, contrar obiectivelor comune de aderare ale României și Bulgariei la spațiul
Schengen, precizează cea mai importantă organizație a transportatorilor rutieri într-un comunicat trimis redacției noastre.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează discriminarea inacceptabilă a transportatorilor români la
Ruse, unde șoferii români sunt obligați să aștepte 24-36 ore în parcarea ilegală de camioane deschisă luna aceasta, față de transportatorii bulgari și ucraineni care merg în față și sunt lăsați să treacă. UNTRR solicită demersuri urgente Comisarului European pentru Transporturi, Membrilor Parlamentului European, Președintelui României, Prim-Ministrului României, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii și Ministrului Afacerilor Externe din România, precum și Ministrului Transporturilor din Bulgaria pentru eliminarea imediată a practicilor abuzive și discriminatorii ale operatorului parcării de camioane construite la Ruse cu sprijinul autorităților bulgare.
Industria transporturilor rutiere este cea mai afectată ramură economică de neaderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen,
confruntându-se cu cozi de zeci de kilometri de camioane la punctul de trecere a frontierei româno-bulgare de la Giurgiu-Ruse, care blochează activitatea transportatorilor rutieri, generând întârzieri în livrarea mărfurilor către clienți, ceea ce afectează lanțurile logistice,
procesele de producție și aprovizionarea orașelor și conduce la creșterea costurilor pentru transportatorii rutieri și consumatorii
finali din ambele țări. UNTRR a realizat numeroase demersuri adresate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ministerului Afacerilor Externe și autorităților relevante, inclusiv Președinției României în contextul discuțiilor de anul acesta privind stabilirea unui
Parteneriat Strategic România – Bulgaria, solicitând abordarea prioritară a eliminării controalelor la punctele de trecere a frontierei
între România și Bulgaria pentru traficul rutier internațional de camioane.
În timp ce industria transporturilor rutiere solicită eliminarea controalelor la punctele de trecere a frontierei româno-bulgare și
crearea de culoare speciale care să faciliteze trecerea autoturismelor și a camioanelor înmatriculate în România și Bulgaria, în mod paradoxal, autoritățile bulgare au sprijinit dezvoltarea unei parcări private pentru camioane, pe terenul municipalității din Ruse, care a început să opereze din luna iunie a acestui an fără niciun anunț oficial, fără informații publice si de contact pe web, email sau media. Precizăm că pentru a putea trece frontiera, transportatorii rutieri români sunt obligați să își parcheze camioanele numai în spațiile de parcare ale acestui operator privat, care aplică tarife discriminatorii și excesive pentru camioanele românești față de cele bulgare.
Având în vedere aceste evoluții îngrijorătoare semnalate de transportatorii rutieri români, conducerea UNTRR s-a deplasat la punctul
de trecere a frontierei din Ruse unde operatorul privat sprijinit de autoritățile bulgare a construit o parcare de camioane de 700 de locuri,
care urmează să fie extinsă cu încă 200 de locuri, lucrarea fiind în execuție la acest moment. Deși autoritățile bulgare declară că nu este obligatorie utilizarea acestui spațiu de parcare a camioanelor, cu toate acestea, dacă transportatorii rutieri români nu au camioanele
înregistrate în sistemul respectivei parcări, camioanele lor nu sunt primite în punctul de trecere a frontierei pentru că nu le vine rândul
decât dacă sunt înregistrate în sistemul parcării. Astfel, parcarea privată de camioane construită cu sprijinul autorităților bulgare la
punctul de trecere a frontierei din Ruse este dotată cu panouri de monitorizare, la care fiecare șofer de camion poate vizualiza câte
camioane mai sunt în față, dar nu și timpul de așteptare la frontieră, care este în funcție de cât de repede lucrează vama. La intrarea în parcare, fiecare camion primește un pager care vibrează și sună cu 10 minute înainte pentru a notifica șoferul când îi vine rândul la trecerea frontierei. La ieșirea din parcare, șoferii români trebuie să plătească un tarif discriminatoriu de 25 Euro față de șoferii bulgarii, care plătesc un tarif de 3-4 ori mai mic, de numai 15 Leva, aproximativ 7 Euro. Menționăm că tarifele pentru parcare nu sunt corelate cu timpul petrecut in parcare.
În lipsa oricăror măsuri, această practică se va extinde, iar autoritățile din frontiere vor crea timpi de așteptare cât mai mari
pentru a justifica înființarea unor astfel de parcări și a unor astfel de practici abuzive si discriminatorii, contrare obiectivelor de creștere
a fluidității circulației diverselor mijloace de transport în interiorul Comunității, stabilite prin Regulamentul european nr. 1100/2008 care prevede eliminarea controalelor la frontierele statelor membre în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, conform legislației europene, _controalele privind greutățile și dimensiunile camioanelor nu se efectuează ca și controale la frontieră, ci numai în cadrul procedurilor obișnuite de control aplicate în mod nediscriminatoriu pe întreg teritoriul unui stat membru, iar vehiculele pot fi supuse, în ceea ce privește standardele comune privind greutatea, unor controale prin sondaj și, în ceea ce privește standardele comune privind dimensiunile, exclusiv unor controale în caz de suspiciune privind neconformitatea cu dispozițiile acestuia. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR consideră revoltătoare abordarea autorităților bulgare din Ruse, care în loc să colaboreze cu autoritățile române pentru urgentarea aderării României și Bulgariei la spațiul Schengen și eliminarea blocajelor actuale de la frontierele româno-bulgare, sprijină construirea de parcări private de camioane care restricționează și mai mult traficul rutier internațional de camioane la punctul de trecere a frontierei româno-bulgare Giurgiu-Ruse. Dacă Bulgaria continuă aceste practici, atunci considerăm că România trebuie sa exploreze decuplarea de Bulgaria în vederea aderării la spațiul Schengen.