Patronatele din transporturile rutiere UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că nu a respectat termenii înțelegerilor din 14 și 15 septembrie și solicită Guvernului să intervină pentru aplicarea Ordonanței privind tarifele maximale ale RCA, astfel încât piața să se deblocheze, se arată într-un comunicat al patronatelor transmis, vineri, redacției noastre.
‘Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a respectat termenii înțelegerilor din 14 și 15 septembrie cu Guvernul și transportatorii, stabilind un tarif maxim de 7.960 lei/an pentru autoutilitare peste 16 tone față de 7.500 lei conform protocolului semnat, prin includerea în calculul tarifelor maximale a unei cote de 30% pentru cheltuieli de administrare, și nu 25% cum a fost stabilit în data de 14 septembrie 2016 la Guvern, în condițiile în care este de notorietate practica acestora de a majora artificial cheltuielile pentru diminuarea bazei de impozitare (ex: plăți servicii de închiriere mult peste prețul pieței, s.a.)’, se menționează în comunicat.
Astfel, patronatele solicită Guvernului și ASF măsuri urgente pentru aplicarea OUG 54/14.09.2016 astfel încât începând cu data de 20 octombrie să producă efectele necesare deblocării pieței RCA prin aplicarea tarifelor de primă maximale pentru următoarele 6 luni.
‘Având în vedere situația actuală a transportatorilor care nu-și pot permite plata extrem de mare și nejustificată a polițelor RCA, situație care distorsionează major piața transporturilor rutiere din România, solicităm calcularea tarifului primei RCA ținându-se cont de propunerile justificate ale transportatorilor și aplicarea începând cu data de 20 octombrie 2016 a noilor tarife maximale. Nerespectarea acestor condiții va încuraja comportamentul abuziv cu tendințe de monopol în piață al asigurătorilor, ceea ce va determina în scurt timp reacția transportatorilor prin reluarea protestelor la nivel național, total contraproductive pentru întreaga economie națională și cetățenii țării’, se mai arată în comunicat.
Totodată, transportatorii susțin că, în acest moment, peste 15% din autovehiculele care formează capacitatea de transport rutier a țării este blocată din lipsa resurselor financiare pentru reînnoirea polițelor RCA, din cauza tarifelor mari, total nejustificate, practicate de către asiguratori în ultimele luni.
‘Această situație se acutizează permanent și determină efecte sociale deosebit de grave prin disponibilizări zilnice ale șoferilor și personalului auxiliar care vor greva fondurile de asistență socială ale bugetului de stat și așa destul de împovărat’, mai spun reprezentanții transportatorilor.
Consiliul Concurenței a anunțat joi că va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA, însă nu pentru a verifica dacă sunt corecte calculele, ci pentru a se încredința că mecanismul astfel stabilit nu va crea discriminări pe piață.
“Consiliul Concurenței va analiza proiectul de Hotărâre de Guvern din punctul de vedere al motivării condițiilor de criză care au condus la această situație. De asemenea, această analiză va avea în vedere și tarifele maxime de primă propuse de ASF (Autoritatea de Supraveghere Financiară — n. r.), dar nu pentru a vedea corectitudinea calculelor și a modelelor actuariale folosite, ci pentru ca mecanismul să fie rezonabil și să nu creeze discriminări pe piață”, se arată într-un răspuns al Consiliului Concurenței transmis AGERPRES.
Reprezentanții instituției precizează că Legea concurenței are ca scop protecția și stimularea concurenței și a unui mediu concurențial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor.
ASF trebuie să stabilească până cel târziu pe data de 20 octombrie plafoanele maxime pentru RCA care vor fi aplicate în următoarele șase luni.