Patronatul Operatorilor de Service Auto atrage atenţia autorităţilor, într-un comunicat, asupra faptului că peste 60% dintre autovehicule sunt reparate în entităţi neînregistrate fiscal şi mii de ateliere specializate în reparaţii auto funcţionează nefiscalizat la nivelul ţării.
”România a devenit “paradisul” fiscal al micilor afaceri “rodate” în reparaţii auto ad-hoc, dar şi în eludarea legii. Mii de ateliere specializate în reparaţii auto funcţionează NEFISCALIZAT în întreaga ţară. Un fenomen, care, în ultimii ani, s-a extins îngrijorător şi care necesită adoptarea imediată de măsuri urgente. Într-o perioadă în care Guvernul României depune eforturi pentru colectarea taxelor la bugetul de stat, Patronatul Operatorilor de Service Auto atrage atenţia autorităţilor asupra faptului că peste 60% dintre autovehicule sunt reparate în entităţi neînregistrate fiscal. S-a început cu judeţul Ialomiţa, unde au fost sesizate instituţiile locale în legătură cu numărul în continuă creştere a unor astfel de practici ilegale, şi anume repararea autovehiculelor de către entităţi neînregistrate fiscal şi neautorizate”, arată patronatul.
În paralel cu sesizarea făcută de către Patronatul Operatorilor de Service Auto, Registrul Auto Român a declanşat o campanie naţională care are ca scop identificarea service-urilor auto care funcţionează ilegal şi tragerea la răspundere a celor care le administrează. Astfel, la nivel naţional au fost identificate peste 1.000 de ateliere auto care îşi desfăşurau activitatea fără forme legale, în urma controalelor realizate doar de această instituţie.
”Aşadar, putem avea o idee despre amploarea reală a unui astfel de fenomen. Concret, care sunt efectele unor astfel de practici ilegale? Repararea autovehiculelor nefiscalizat şi, implicit, neautorizat prespune eludarea taxelor către organele fiscale, si vorbim aici de CAS,CASS, impozit pe venitul din salarii, impozit pe profit sau cifra de afaceri, neînregistrarea contractelor de munca ale salariatilor la ITM , influenţând astfel statisticile publicate de către organele teritoriale de muncă, AJOFM, privind şomajul înregistrat la nivel naţional, dar şi către instituţiile de autorizare: RAR, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor”, se menţionează în comunicat.
Neplata acestor taxe şi a cheltuielilor aferente serviciilor de contabilitate; protecţia muncii, metrologizări, verificări ISCIR, verificarea noxelor cabinei de vopsit sau a calităţii apei înseamnă atât o colectare mai slabă la bugetul de stat, cât şi o presiune suplimentară asupra tarifului aferent orei de manoperă calculat de service-urile autorizate, arată patronatul.
”Cel mai important aspect este cel privind siguranţa circulaţiei şi asumarea răspunderii. Iar rezultatele sunt de-a dreptul dramatice. Un raport al Comisiei Europene, arată că, în perioada 2019-2020, 18 state UE au înregistrat cele mai scăzute cifre în privinţa accidentelor rutiere soldate cu victime. Nu şi România. Dacă Suedia are cele mai sigure drumuri (cu doar 18 victime la 1 milion de locuitori), în România s-a înregistrat cel mai ridicat procent (85 de decese la 1 milion de locuitori, media în Europa fiind de 42). În ceea ce priveşte asumarea răspunderii, aici revenim la problema semnalată mai sus – epopeea service-urilor neînregistrate fiscal şi neautorizate. Am avut, în ultimii ani, mai multe accidente în care s-a constatat că autovehiculele implicate s-au rupt, pur şi simplu, în două. Cu certitudine, fabricantul nu ar fi putut autoriza circulaţia unor autovehicule care să se desprindă în două bucăţi în situaţia accidentării acestora! O posibilă explicaţie care să includă şi ideea asumării răspunderii: reparaţiile efectuate ad-hoc de către persoane neautorizate, fără a fi însoţite de documente, astfel încât, în final, nimeni nu-şi asumă răspunderea pentru calitatea rezultatului final, lucrarea fiind efectuată fără nicio garanţie”, mai arată patronatul.
Potrivit acestuia, multe autovehicule au fost încadrate de asigurător în categoria “daună totală” şi în loc ca ele să fie trimise către “cimitirul maşinilor”, are loc o recondiţionare de-a dreptul revoltătoare a acestor autotovehicule “ieşite din uz”.
”Ele sunt reparate neconform, fără a li se monta toate sistemele de siguranţă, precum “airbag”-uri, centuri pretensionate, punându-se în circulaţie cu casete de direcţie sudate, bascule îndreptate, punţi sudate, structură de rezistenţă îndreptată şi aşa mai departe. Aceste autovehicule sunt reparate şi revopsite pe principiul “chitul şi vopselele repară greşelile” şi ulterior sunt vândute fără nicio mustrare de conştiinţă către persoane dornice de “chilipiruri”. Şocant de-a dreptul este că, în unele situaţii, se apelează la persoane fizice, cunoscuţi sau apropiaţi, care, preluând îndatoririle de mecanici auto, meşteresc de zor la elemente cruciale de siguranţă ale autovehiculului, punând în pericol siguranţa în trafic . Îi cunoaştem cu toţii pe temerarii care schimbă plăcuţele de frână în faţa blocului, intervin fără teamă asupra sistemului de direcţie, reglează farurile după bunul plac şi alte astfel de proceduri realizate fără nicio garanţie sau simţ de răspundere”, adaugă Patronatul Operatorilor de Service Auto.
În toată această ecuaţie au şi societăţile de asigurări “contribuţia” lor, “finanţând” în practică entităţile nefiscalizate prin plata despăgubirilor pentru reparaţii în regie proprie. ”Asigurătorul face chiar eforturi disperate bombardând păgubitul cu oferte tentante pentru ca maşinile respective să nu ajungă să fie reparate acolo unde ar trebui: în service-uri autorizate”, menţionează Patronatul Operatorilor de Service Auto.
Un alt aspect, pe care foarte puţini români îl iau în considerare, este protecţia mediului înconjurător.
”Da, pe lângă dreptul la siguranţă şi la obţinerea unor reparaţii durabile şi de calitate, avem obligaţia păstrării mediului înconjurător curat. Sunt mult prea multe vopsitorii în aer liber, uleiuri uzate aruncate pe sol sau în sistemul de canalizare al oraşelor, toate acestea fiind “opera” entităţilor care, din păcate, nu pot fi controlate din acest punct de vedere şi nu fac raportări către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Uleiul care a trecut printr-un proces termic dezvoltă anumiţi compuşi care aderă foarte uşor la spaţiile de scurgere şi determină formarea anumitor depuneri. Aşadar, acest ulei uzat toxic ajunge în canalizare, dar şi în apele de suprafaţă sau din straturile acvifere subterane, fiind un puternic poluator. Este cu atât mai grav cu cât, conform directivelor europene, avem o ţintă pentru 2025, şi anume o rată de reciclarea a cel puţin 55% din volumul deşeurilor produse. Este o diferenţă enormă între ceea ce se întâmplă acum şi ceea ce ar trebui să se întâmple începând cu anul 2025. Aceste practici ale atelierelor auto neînregistrate fiscal şi neautorizate contribuie la îngreunarea atingerii de către ţara noastră a astfel de ţinte europene”, mai precizează Patronatul Operatorilor de Service Auto.
Patronatul arată că reparaţiile efectuate în ateliere care nu respectă legea sunt calea cea mai sigură de a primi servicii de o calitate îndoielnică.
”Cine alege să-şi repare maşina pe principiul “ieftin şi rapid”, într-o unitate improvizată, nu are cum să verifice calitatea reparaţiilor făcute şi îşi reduce considerabil şansele de a putea rezolva pe cale amiabilă eventualele inconveniente cauzate de calitatea slabă a lucrărilor. Este o problemă gravă, reală, stringentă şi care necesită adoptarea de măsuri urgente!”, spun reprezentanţii patronatului.