O companie de recrutare din domeniu raportează o vârstă medie a șoferilor angajați prin intermediul companiei, în ultimul an, de 44 de ani. Media crescută a vârstei șoferilor poate accentua criza transporturilor și a lanțurilor de aprovizionare.
În același timp, peste 65% din numărul șoferilor angajați de WSA Group au peste 40 de ani, 24% au între 30-40 de ani și doar 12% au sub 30 de ani. Numai în 2021, compania a angajat peste 600 de persoane, dintre care aproximativ 93% sunt bărbați și 7% femei.
Riscurile și dificultățile ocupației de șofer de camion face ca resursa umană în domeniu să fie din ce în ce îmbătrânită, iar recrutarea de forță de muncă tânără să fie tot mai dificilă. Media de vârstă a șoferilor de camion în Uniunea Europeană este de 58 de ani.
„Recrutarea forței de muncă pentru domeniul transporturilor nu a fost niciodată simplă, însă noi ne adaptăm în permanență metodele de recrutare și comunicare cu șoferii și companiile de transport angajatoare. Căutăm să sprijinim șoferii continuu, prin asistență constantă tocmai pentru a face din activitatea lor o experiență potrivită atât pentru ei, cât și pentru firmele contractoare. Am observat cât de importantă este chimia dintre angajați și angajatori, motiv pentru care serviciile noastre au evoluat, iar în acest moment oferim atât consultanță, cât și consilere juridică și asistență pentru angajați și angajatori. Suntem conștienți că meseria de șofer este una dificilă, de aceea suntem mereu în contact cu șoferii și folosim orice metodă prin care putem să ajungem la aceștia, adică în „cabina” camionului ce se poate afla oriunde în Europa”, a declarat Alexandru Cioc, co-fondator și Director de Operațiuni al companiei WSA Group.
Aceeași analiză a WSA Group notează faptul că peste 55% dintre șoferii angajați de companie își păstrează locul de muncă la același angajator peste 2 ani, 30% între 1 și 2 ani și doar 15% rămân sub 1 an. Astfel șoferii români se remarcă prin consecvență și stabilitate la locul de muncă.
Când vine vorba de recrutarea șoferilor de camion, companiile alternează soluțiile clasice, precum platformele de recrutare, sau website-urile de anunțuri, cu cele de adresare directă către șoferi, prin Social Media sau WhatsApp.
În medie, salariul unui șofer român la un angajator din afara țării este de peste 2,500 de euro, în timp ce în România salariile nu depășesc 1,800 de euro. Principalele destinații ale șoferilor de camion din România sunt job-urile în afara țării, unde aceștia pot beneficia de condiții de lucru mai bune, camioane mai noi și salarii mai mari.
Țările preferate de șoferii români sunt Italia și Spania, în principal datorită comunităților mari de români din aceste țări și a limbii de conversație apropiată de limba română, multe dintre firmele de transport din aceste state având dispeceri vorbitori de română. Germania, Franța, Olanda, Belgia și țările nordice completează lista.
Cele mai comune beneficii pe care le caută șoferii români de camion sunt salariile și condițiile de muncă – baza materială a companiilor de transport, camioane mai noi, sau infrastructura rutieră din statele în care urmează să își desfășoare activitatea.
Peste 73% din mărfurile transportate în Europa sunt efectuate pe cale rutieră, ceea ce face din acest sector coloana vertebrală a transporturilor de mărfuri de pe continent. Conflictul din Ucraina își pune o puternică amprentă asupra lanțurilor de aprovizionare, transportul rutier fiind nevoit să preia din volumele de transport care nu mai pot fi asigurate pe cale maritimă sau aeriană. Aceasta în condițiile în care sectorul de transporturi rutiere se confruntă deja cu o criză a forței de muncă.