Pe lângă faptul că mari companii auto precum Tesla, au decis să închidă temporar uzinele din China, iar altele ca Toyota sau Volkswagen au oprit, deocamdată parțial, unele activități din statul asiatic, mari probleme se remarcă în porturile chineze.
Conform Reuters, o investigație rapidă făcută printre proprietari de nave, firme de logistică și analiști arată că în porturile din China cozile de nave port-containere se lungesc pe zi ce trece. În acest context, focarele de coronavirus din centrele de export amenință să declanșeze un nou șoc în lanțul global de aprovizionare.
China se confruntă în aceste zile cu cea mai mare creștere a cazurilor de coronavirus de la debutul focarului din Wuhan în 2020. Răspândirea variantei extrem de infecțioase Omicron în această lună a dus la restricții foarte stricte în întreaga țară, inclusiv în centrele-cheie de producție din Shenzhen și Dongguan. Sunt paralizate orașe în care se află multe uzine producătoare de piese și componente pentru industria IT sau auto.
Un manager al SEKO Logistics, companie cu operațiuni în mai multe porturi din China, a explicat că, deși porturile au rămas deschise, mulți angajați sunt obligați să rămână acasă. Astfel, în portul Yantian din Shenzhen, al patrulea cel mai mare terminal de containere din lume, ritmul de încărcare și descărcare a scăzut drastic.
„Acest lucru implică faptul că va deveni dificil să transportați mărfuri în și din porturi. Problema va avea un efect perturbator asupra lanțului de aprovizionare, prelungind criza în care acesta se află deja de luni bune”, a declarat Lars Jensen, CEO al Vespucci Maritime.
În prezent există 34 de nave care așteaptă în largul Shenzhenului, comparativ cu o medie de șapte în urmă cu un an, potrivit datelor de urmărire a navelor Refinitiv. La Qingdao, un oraș-port din estul Chinei, sunt în jur de 30 de nave care așteaptă să acosteze, comparativ cu o medie de șapte anul trecut.
Deși experții în logistică sunt de părere că porturile chineze sunt acum mult mai rezistente problemele cauzate de lipsa de personal, lipsa șoferilor de camioane și a operatorilor de depozite arată că vor exista întârzieri în gestionarea containerelor. Iar asta nu înseamnă decât noi probleme pe lanțurile de transport și o creștere a costurilor.