Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) susţine plafonarea tarifelor RCA la nivelul tarifelor de referinţă publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, respectiv la tariful de 7.500 lei pentru vehicule de peste 16 tone şi aplicarea unitară a valorilor de plafonare la toate categoriile de vehicule, conform unui comunicat remis, miercuri, redacției noastre.
“Plafonarea tarifelor RCA – o bătaie de joc la adresa transportatorilor.(…) FORT susţine totodată că, în cazul vehiculelor comerciale, nu trebuie diferenţiat tariful plafonat în funcţie de tipul de proprietate, respectiv persoane fizice versus persoane juridice”, se menţionează în comunicat.
Reprezentanţii organizaţiei consideră că nu este justificată această diferenţiere decât în cazul în care statul doreşte ca vehiculele comerciale deţinute de persoane fizice dar utilizate în aceleaşi condiţii ca cele deţinute de persoanele juridice, să aibă un tarif mai mare, pentru a încuraja înmatricularea acestora pe firmă, evitând astfel distorsionarea concurenţei şi încurajarea concurenţei neloiale.
Totodată, FORT susţine faptul că noua grilă enunţată în proiectul HG-ului aflat pe circuitul de avizare, este “un cadou gratuit făcut de Guvern firmelor de asigurări”.
“Dacă această grilă înşelătoare devine funcţională pentru anumite categorii de vehicule, proprietarii vor plăti mai mult decât în prezent, fapt ce nu justifică măsura plafonării.”, se menţionează în comunicat.
Ministerul Finanţelor a lansat recent în dezbatere, pe site-ul propriu, proiectul de Hotărâre de Guvern care vizează limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA. Măsura este necesară pentru stabilitatea pieţei şi pentru diminuarea efectelor scumpirii poliţelor RCA, ca urmare a recentei ieşiri de pe piaţă a celui mai mare asigurător în domeniu, a precizat Ministerul Finanţelor.
Tarifele de primă maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale. În prezent, 98,5 % dintre asiguraţi se află în clase de bonus şi 1,5% în clase de malus.
Astfel, conform anexei proiectului, tarifele de primă maxime vor fi cuprinse, pentru persoane fizice, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri, între 762 lei şi 1.286 lei pentru capacitate cilindrică mai mică sau egală cu 1.200 cmc, 780 şi 1.335 lei pentru o capacitate de 1.201-1.400 cmc, 913 – 1.553 lei pentru 1401-1600 cmc, 1.039 – 1.710 lei pentru 1.601 – 1.800 cmc, 1.119 şi 1.853 lei pentru o capacitate de 1.801-2.000 cmc, 1.569 – 2.545 lei pentru 2.001-2.500 cmc şi între 2.261 – 3.551 lei pentru o capacitate mai mare de 2.500 cmc.
În cazul motocicletelor, motoscuterelor, ATV, tarifele vor fi de 113 lei pentru o capacitate mai mică de 50 cmc şi 479 lei pentru capacitate de peste 50 cmc
Pentru persoane juridice, prima brută variază, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri, în funcţie de capacitatea cilindrică, între 1.412 lei şi 2.017 lei.
În ceea ce priveşte transportul de marfă, primele brute sunt cuprinse, în funcţie de tonaj, între 2.169 lei şi 10.253 lei.