Scania va trebui sa plateasca amenda de 880,5 milioane de euro pentru practicile sale de afaceri neloiale. Curtea UE respinge astfel recursul companiei suedeze, vinovata ca a renuntat la acordul de recunoastere a vinovatiei cu Antitrust, de 12 stele, spre deosebire de ceilalti producatori de camioane cu care s-a ajuns la un acord.
In 2016, Bruxelles-ul a impus o amenda record de 2,9 miliarde EUR companiilor implicate in colaborarea cu privire la preturile camioanelor si eludarea reglementarilor UE privind emisiile. Man, Volvo/Renault, Daimler, Iveco si Daf au decis sa recunoasca ca au actionat prin derogare de la reguli, colaborand cu autoritatea europeana de reglementare. Acest lucru a dus la o reducere cu 10% a amenzii pentru toti acestia pentru colaborarea cu executivul comunitar, plus reduceri de diferite sume precum premiile de clementa (in cazul Iveco a existat inca o reducere de 10%).
Initial, suedezii au colaborat
Scania a decis initial sa colaboreze, apoi a renuntat la tranzactia cu Bruxelles-ul, in urma discutiilor cu serviciile comisarului Margrethe Vestager, deja sefa a competitiei. Executivul UE a fost obligat, in septembrie 2017, sa aplice o amenda de 880,5 milioane pentru practici concurentiale neloiale si ilegale conform standardelor europene.
Producatorul suedez a incercat sa joace cartea neconstientizarii in linia de productie si de asamblare. In special, angajatii Scania din Germania nu cunosteau ca sunt implicati in continuarea practicilor care au avut loc la celelalte niveluri, cum ar fi cel de management. Curtea a respins aceasta ipoteza.
Constientizarea existentei unui plan care vizeaza denaturarea pietei “trebuie evaluata la nivelul companiilor implicate si nu la nivelul angajatilor acestora”.