Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã intervenția Președinției României, Ministerului Afacerilor Externe și Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor pe lângã cele britanice pentru a acorda prioritate autocarelor și vehiculelor care transportã șoferi profesioniști, și sã-i excludã de la plata testului COVID-19 pe baza documentelor doveditoare (contract de muncã, licențã, card tahograf) cã aceștia sunt angajați ai unei firme de transport rutier.
Reamintim cã Franța și Marea Britanie au ajuns în data de 22.12.2020 la un acord de redeschidere a frontierei dintre cele douã țãri pentru a permite reluarea serviciilor de transport de mãrfuri însoțite și a unor servicii de transport cãlãtori, fiind necesar un test negativ de coronavirus efectuat în ultimele 72 de ore.
Testarea șoferilor profesioniști se va face pe aerodromul Manston din Kent, unde personalul abilitat le va oferi teste conducãtorilor auto pentru a fi auto-administrate în cabine, sub supraveghere. Rezultatul va fi comunicat șoferilor prin mesaj text sau email, urmând sã fie identificați prin numãrul de înmatriculare.
Șoferii profesioniști care se deplaseazã din Marea Britanie cãtre România fãrã a se afla la bordul camioanelor vor trebui sã realizeze un test COVID-19 privat pentru a continua cãlãtoria.
Totodatã, UNTRR atenționeazã cã începând cu 24.12.2020 intrã în vigoare o serie de interdicții de circulație pentru vehiculele comerciale în majoritatea țãrilor UE cu ocazia sãrbãtorilor de iarnã: Franța, Germania, Spania, Italia, Austria, Slovenia, Republica Cehã, Slovacia, Polonia, Croația, Ungaria, Bulgaria și România.
UNTRR solicitã autoritãților române intervenția pe lângã autoritãțile din statele membre și Comisia Europeanã pentru suspendarea aplicãrii acestor restricții de circulație, precum și acordarea unor derogãri de la timpii de conducere și de odihnã în vederea oferirii unei soluții reale pentru deblocarea vehiculelor comerciale și a șoferilor care încã sunt captivi în Marea Britanie. În caz contrar, blocajul șoferilor profesioniști se va muta din Marea Britanie în diferite țãri europene.
Transportatorii reamintesc cã prin Pachetul Mobilitate 1 efectuarea repausului sãptãmânal normal de 45 de ore în cabina vehiculelor nu este permisã, fiind interzis astfel dreptul șoferilor de a fi protejați sanitar prin expunerea la infectarea cu Covid-19. Mãsura ar trebui suspendatã sau lãsatã la opțiunea șoferilor pânã la încetarea pandemiei Covid-19.
UNTRR solicitã Comisiei Europene sã accepte și sã promoveze aceste derogãri în vederea restabilirii cursului normal de lucru în industria de transport rutier europeanã.
Decizia de a suspenda circulația mãrfurilor contravine grav recomandãrilor practice emise de Comisia Europeanã privind înființarea „culoarelor verzi” – puncte de trecere a frontierei pentru toate vehiculele de transport de marfã, unde verificãrile și controalele medicale eventuale se efectueazã în cel mult 15 minute.