Primăria Capitalei poate relua licitaţia de achiziţie a celor 400 de autobuze urbane, care a fost suspendată luna trecută din cauza contestaţiilor, potrivit unei decizii a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).
Primăria Capitalei va ridica, joi, suspendarea licitaţiei pentru cele 400 de autobuze noi Euro 6, urmând ca ofertele să fie depuse până în 10 noiembrie, a anunţat luni Gabriela Firea. Ea a spus că 95 la sută din contestaţiile depuse au fost respinse de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), fiind „derizorii” şi nefondate şi le-a cerut operatorilor economici interesaţi să înceteze „boicotul democratic”.
Firea a adăugat că municipalitatea a căutat şi alte variante pentru înnoirea parcului auto, o soluţie luată în calcul fiind încheierea unui contract de 100 de milioane de euro cu BERD, mare parte din sumă urmând să fie folosită pentru cumpărarea autobuzelor.
„Au fost depuse mai multe contestaţii. Am crezut că acele contestaţii au o bază reală şi am fi fost dispuşi să corectăm caietul de sarcini dacă CNSC sau specialiştii noştri ar fi considerat că într-adevăr s-au strecurat anumite erori sau omisiuni. Dar CNSC consideră că 95 la sută din contestaţiile depuse sunt nefondate, iar la restul sunt anumite aprecieri pentru care trebuie să aducem lămuriri şi informaţii suplimentare. Trag concluzia că suspendarea pe care a trebuit să o suportăm cu toţii pe nervii şi pe viaţa bucureştenilor a fost sută la sută nefondată, pentru că aspectele semnalate sunt derizorii”, a declarat primarul Capitalei, Gabriela Firea.
Ea a spus că joi va fi ridicată suspendarea licitaţiei pentru cele 400 de autobuze Euro 6. Astfel, noul termen limită pentru depunerea ofertelor va fi 10 noimebrie, iar în termen de 25 de zile de zile va fi stabilită oferta câştigătoare.Edilul le-a cerut operatorilor economici interesaţi de licitaţie să oprească acest „boicot democratic” şi a precizat că a făcut apel la Parlament pentru amendarea legii achiziţiilor, astfel încât să existe o cauţinune plătită la încheierea contractului, care să nu fie înapoiată în cazul în care se face o contestaţie nefondată.
„Consider că este o greşeală să încerci să obţii un avantaj frânând această licitaţie pentru autobuze, blocând. Din nefericire, legea actuală nu permite penalităţi pentru operatorii economici care au contestaţii neîntemeiate. De aceea, am transmis rugămintea către parlamentari de a proceda la o amendare alegii achiziţiilor, astfel încât pentru aceste acuzaţii nefondate să existe o cauţine plătită iniţial care să fie reţinută în cazul în care contestaţia se dovedeşte neîntemeiată. Cauţinea – o sumă fixă şi un procent din valoarea întregului contract, să nu mai fie restituită. Sper ca Parlamentul să ia în discuţie această solicitare, care nu vine doar din partea noastră, ci este o solicitare care vine în general. Blocarea aceasta înseamnă o frână pentru toate proiectele”, a mai spus Firea, amintind că municipalitatea se pregăteşte în această perioadă pentru achiziţia a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze şi 100 de autobuze electrice.
Firea a dat exemple de contestaţii respinse ca nefondate de CNSC, precum împărţirea pe loturi a procedurilor de atribuire, deschiderea liberă a uşilor pentru călători să fie mai mică, scaunele pentru pasageri să fie antigrafitti şi antivandalism şi vizitarea celor opt garaje ale municipalităţii pentru a verifica dacă autobuzele sunt ţinute în spaţii acoperite sau au contact cu ploaia, vântul sau zăpada.„La ce anume folosea vizita la cele opt garaje? Contestatorul a invocat că doar prin vizitarea garajelor va afla dacă autobuzele sunt ţinute în spaţii acoperite sau nu, dacă agenţii externi au contact cu agenţii externi. Autoritatea contractantă (Primăria Capitalei, n.r.) a explicat clar că aceste autobuze circulă liber pe stradă. Şi vara, şi toamna, când plouă, şi iarna când ninge, prin urmare cred că era un aspect nesemnificativ cum arată garajele RATB şi întrebarea pusă. Dacă nu ar fi atât de urgentă această achiziţie, am putea considera că sunt hilare, dar nu avem cum să râdem la astfel de şicane”, a subliniat Firea.
Primarul Capitalei a adăugat că s-au căutat alte variante pentru înnoirea parcului auto, în paralel cu licitaţia pentru autobuzele Euro 6. Astfel s-a ajuns la opţiunea încheierii cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a unui contract de 100 de milioane de euro.Administratorul provizoriu în Consiliul de Administraţie al RATB, Speranţa Cliseru, a explicat că reprezentanţii primăriei au discutat cu reprezentanţii BERD la Bucureşti, care au fost de acord să semneze un contract de finanţare.
„Putem folosi legislaţia BERD aprobată de Uniunea Europeană. Am purtat discuţii cu reprezentanţii BERD din Bucureşti, care ne-au trimis o scrisoare de intenţie şi sunt în pincipu de acord să încheiem cu dumnealor un contract de finanţare, cu o singură condiţie, de a împrumuta 50 plus 1 la sută din suma necesară achiziţiei mijloacelor de transport în comun de la dumnealor”, a declarat Speranţa Cliseru.
Licitaţia Primăriei Muncipiului Bucureşti, estimată la 510 milioane de lei, este suspendată începând cu 19 septembrie, din cauza mai multor contestaţii.
Pe 24 octombrie, CNSC a respins majoritatea contestaţiilor şi a decis reluarea procedurii prin adoptarea unor măsuri de remediere a documentaţiei.