În 2022, piața de vehicule comerciale din România a fost la cel mai scăzut nivel din ultimii 4 ani

Piața de autovehicule comerciale din România este departe de a depăși problemele care au început în pandemie și păreau a se fi rezolvat în 2021. Anul trecut, piața a scăzut din nou, pe fondul unui declin mare al segmentului de vehicule comerciale ușoare, relevă date oferite de serviciile de înmatriculări.

România a înmatriculat în 2022 un număr de 21.313 autovehicule comerciale, un volum mai mic cu 8,4% față de cel din anul anterior și care cuprinde și cele 13.583 vehicule comerciale ușoare (LCV). Acestea din urmă au scăzut cu 16 procente față de 2021, la cel mai mic nivel din ultimii patru ani, fiind sub cel din 2020, anul în care pandemia a îngenunchiat această piață.

Practic, segmentul de vanuri (LCV) este cel care a condus la declinul pieței generale de vehicule comerciale, în condițiile în care celelalte trei segmente, camioane sub 16 tone, peste 16 tone și autobuze, au crescut cu procente între 7,5 și 20,3%.
Vânzările de autovehicule comerciale din România au ajuns la un vârf în 2018, respectiv la 25.812 unități, an în care vanurile reușeau să atingă un nivel de 17.585 unități înmatriculate, după o creștere cu 10 procente față de anul 2017. De atunci, situația s-a agravat, în 2020 (18.600 vehicule, din care 13.700 LCV-uri), după ce anul 2019 aducea o situație staționară (scădere de 3,5% pentru LCV).

Creșterea din 2021, de 22%, la 23.272 vehicule, respectiv, la 16.170 LCV-uri, s-a oprit însă în 2022, cea mai importantă cauză fiind criza de semiconductori, însă o scădere a cererii poate fi pusă și ea pe lista cauzelor.
La nivelul UE, situația stă la fel de rău, deoarece vânzările de vehicule comerciale ușoare au scăzut cu un procent mare, -18,1% pe întreg anul 2022, ceea ce a condus la o scădere a pieței totale de vehicule comerciale de -14,6%, respectiv 1,6 milioane de unități, cu 281.000 de unități mai puține decât în 2021. Pe întreg continentul, inclusiv EFTA și UK, piața a depășit ușor 2 milioane de vehicule comerciale, cu o scădere mai mare decât cea din UE, 15,1%, și un minus de 360.000 de unități. Este de remarcat însă faptul că pe segmentele de camioane, vânzările au crescut și în Europa.

Related posts