Camioanele cu gaz natural lichefiat poluează şi de cinci ori mai mult decât camioanele diesel (T&E)

Camioanele pe bază de gaz natural lichefiat (GNL) poluează aerul chiar şi de cinci ori mai mult decât camioanele diesel, arată o serie de teste comandate de guvernul olandez, publicate, vineri, de organizaţia Transport & Environment (T&E), de la Bruxelles, citate de 2Celsius România.

Conform rezultatelor, cele trei camioane pe gaz testate în cadrul experimentului T&E emit de cel puţin două ori şi de cel mult cinci ori mai mult oxid de azot decât camioanele diesel. Cele mai mici emisii s-au înregistrat în cazul camionului care a traversat atât zone urbane, cât şi rute regionale şi autostrăzi. În interiorul oraşelor, camioanele pe gaz au poluat de cel puţin două ori şi de cel mult 3,5 ori mai mult cu oxid de azot decât camioanele pe motorină. Specialiştii susţin faptul că, întrucât au aceleaşi caracteristici, camioanele pe bază de biogaz ar înregistra aceleaşi rezultate precum camioanele pe bază de gaz fosil.

“Camioanele pe gaz nu sunt curate, ba chiar pot fi mai rele pentru mediu decât camioanele diesel. E timpul ca decidenţii să se uite cu atenţie la dovezi şi să oprească subvenţiile pentru camioane, investiţiile în infrastructura pentru aceste camioane şi reducerile de taxe pentru ceea ce este, de fapt, un alt combustibil fosil poluant. În ciuda acestor dovezi, gazul folosit în transporturi este susţinut de guvernele UE prin reduceri de taxe, scutiri de taxe de drum şi subvenţii. Fără aceste subvenţii, nu ar exista o piaţă pentru gaz în transporturi. Industria gazului este disperată să convingă decidenţii că aceste camioane aduc beneficii pentru mediu pentru că vor să-şi crească piaţa. Adevărul este că gazul este doar un alt combustibil fosil precum petrolul şi cărbunele, aşa că trebuie eliminat”, este de părere Stef Cornelis, manager al departamentului pentru camioane curate din cadrul T&E.

În viziunea reprezentanţilor T&E şi 2Celsius, rezultatele testelor recente îi contrazic pe producătorii de camioane care susţin că vehiculele lor reduc emisiile de oxid de azot cu peste 30%.

‘Gazul natural e considerat de prea mulţi drept un panaceu fosil pentru criza climatică şi pentru poluarea extremă a aerului. Experimentul de acum, dar şi simţul comun, dovedesc contrariul. Emisiile de noxe de la maşinile (în special camioanele) care ard gaz lichefiat le depăşesc pe cele ce provin din combustibili derivaţi ai petrolului. Soluţii tehnologice pe termen scurt la emisiile transportului de marfă pe distanţe mici sunt puţine, însă există soluţii financiar-fiscale: stop subvenţiilor pentru gaz şi taxarea corectă a aceluiaşi combustibil’, a declarat Raul Cazan, preşedintele 2Celsius.

Testele realizate au arătat că Scania şi Iveco au camioane care au înregistrat emisii cu 3-5% mai mici decât camioanele diesel, care au înregistrat cele mai mici emisii. De asemenea, camioanele pe gaz de la Volvo au consemnat o reducere a emisiilor cu 14%. Calculele T&E relevă că, atunci când se iau în considerare extragerea şi transportul gazelor, precum şi scurgerile de metan, camioanele cu aprindere sunt mai rele pentru climă decât cele diesel.

Ţările care încurajează cel mai mult camioanele pe bază de gaz lichefiat sunt Belgia, Italia şi Spania, în timp ce România se află printre statele cu o rată foarte mică a impozitării gazelor în transport pe unitate de energie, notează 2Celsius.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

Entitatea coordonează Coaliţia Internaţională pentru Aviaţie Durabilă (ICSA), care are statutul de observator la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) şi este membră a Coaliţiei pentru Transporturi Navale (CSC), ce deţine statutul de observator în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI).

2Celsius (2C) este organizaţie membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E).

Related posts