Transportatorii rutieri români solicită renegocierea PNRR în încercarea de a obține sprijin pentru decarbonizare

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicitã renegocierea PNRR și instituirea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a dezvoltãrii infrastructurii stațiilor de alimentare aferente.
Având în vedere obiectivele ambițioase ale Pactului Verde European (“European Green Deal”) și ale Pachetului „Pregãtiți pentru 55″ (Fit for 55) care vizeazã decarbonizarea transporturilor rutiere, este necesarã o transformare semnificativã a sectorului transporturilor rutiere cãtre vehicule cu emisii reduse și zero, alãturi de mãsuri de sprijin pentru pãstrarea competitivitãții transportatorilor rutieri români în Europa.

u toate acestea, actualul Plan de Redresare și Reziliențã al României – PNRR nu prevede niciun element de finanțare pentru realizarea obiectivelor de decarbonizare a flotelor transportatorilor rutieri români, în timp ce la nivel european, mai multe State Membre UE acordã deja sprijin substanțial tranziției cãtre un transport curat.
“Reamintim cã în prezent, sectorul transporturilor rutiere din România ocupã locul 3 la cross-trade și cabotaj în UE și locul 7 per total transport marfã în UE 27, fiind totodatã cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022” spun transportatorii.
Transportatorii rutieri au nevoie de sprijin pentru achiziționarea camioanelor verzi, având în vedere prețurile ridicate ale acestora, care pot fi de peste 3 ori mai mari decât prețul camioanelor pe combustibili fosili. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul cã încãrcarea bateriei unui camion electric este diferitã de încãrcarea în cazul vehiculelor electrice ușoare și este mult mai costisitoare, vehiculele comerciale grele necesitând stații de reîncãrcare dedicate cu o putere de ieșire de minimum 350 kW, conform prevederilor Regulamentului UE pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi, în curs de adoptare la nivel european.

Eficiența tranziției cãtre un transport verde este mai mare dacã se acționeazã corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încãrcare/alimentare cât și pentru achiziția de vehicule electrice/CNG/LNG/ Bio LNG și Bio CNG. În acest fel, firmele românești vor fi impulsionate sã facã tranziția cãtre un transport curat pentru cã vor avea predictibilitate și stabilitate în operare.

În perspectivã, camioanele diesel vor întâmpina tot mai multe restricții și creșteri de costuri:

  • creșterea taxelor de drum (ex: Rovinieta) – din 2026 și România va aplica Directiva (UE) 2022/362 – introducerea unui nou sistem de taxare pe trecere și diferențiatã pentru a încuraja utilizarea vehiculelor grele cu emisii mai reduse de CO2, astfel camioanele vor fi taxate atât pe km cât și în funcție de clasa EURO (principiul poluatorul plãtește)
  • creșterea impozitelor
  • creșterea accizei la motorinã
  • interdicția de a intra în orașe sau diverse zone (ex Paris). Conform unui acord UE semnat în 2011, toate orașele europene s-au angajat sã aibã o logisticã urbanã fãrã CO2 pânã în 2030
  • taxare suplimentarã în caz de tranzit diverse zone
  • restricționarea traficului camioanelor clasice în anumite zone din cauza poluãrii, chiar și pe secțiuni de autostradã.

La nivel european, mai multe State Membre UE acordã deja sprijin substanțial tranziției cãtre un transport curat, printre care Suedia, Germania, Franța, Belgia, Olanda, Austria, Danemarca, Italia, Spania, Portugalia, Croația și Lituania.

În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte țãri au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice – numai în Germania fiind înregistrate 829 camioane electrice noi în 2022, conform datelor ACEA.

Related posts