Guvernul a avizat favorabil scăderea vârstei minime la 18 ani pentru șoferii de camion

UNTRR a solicitat acțiunea coordonată a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii -MTI și a Ministerului Afacerilor Interne – MAI pentru angajarea tinerilor conducători auto profesioniști de la 18 ani. Ministerul Afacerilor Interne a răspuns UNTRR cu privire la reducerea vârstei minime a conducătorilor auto profesioniști arătând că Guvernul a avizat favorabil un proiect de lege inițiat de Parlamentul României încă de acum 2 ani, care prevede scăderea pragului vârstei minime necesare obținerii permisului de conducere pentru categoriile C și CE de la 21 de ani la 18 ani.

Cu toate acestea, legislația românească a rămas neschimbată în ceea ce privește vârsta minimă de 21 ani pentru obținerea permisului de conducere pentru categoriile C și CE, menținând această barieră legislativă pentru transportatorii rutieri români care nu le permite angajarea tinerilor conducători auto profesioniști de la 18 ani așa cum prevede legislația europeană.

Aplicarea unor reguli naționale mai restrictive în România privind vârsta minimă a șoferilor profesioniști conduce la condiții inegale de concurență pentru operatorii de transport români, care sunt dezavantajați față de competitorii lor din multe alte țări eruopene care au stabilit vârsta minimă de 18 ani pentru conducătorii auto de camioane (permis C și CE) conform prevederilor legislației europene în vigoare. Cercetările din aceste țări au arătat că nu există o corelație între vârsta șoferilor și accidente, ci formarea profesională a șoferilor este cel mai important factor pentru siguranța rutieră.

Industria transporturilor rutiere din România se confruntă de mulți ani cu o criză de conducători auto profesioniști care s-a acutizat în prezent pe fondul provocărilor importante legate de începerea aplicării Pachetului Mobilitate 1 și instabilității generate de războiul din Ucraina.

Potrivit sondajului anual al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere – IRU, lipsa de conducători auto profesioniști s-a agravat la nivel global, crescând în Europa cu 42% din 2020 până în 2021. România este printre țările europene cele mai afectate, deficitul estimat de IRU ajungând la 71.000 posturi de conducători auto profesioniști neocupate.

Una dintre cauzele care adâncesc criza de forță de muncă calificată din domeniul transporturilor rutiere este legislația românească care impune pentru obținerea permisului de conducere categ. C+E necesar conducătorilor auto transport rutier de mărfuri ca tinerii să aibă vârsta minimă de 21 ani, deși legislația europeană permite vârsta minimă de 18 ani. In cei trei ani 18-21, tinerii își găsesc altceva de lucru si puțini dintre ei mai revin la șoferie.

UNTRR a solicitat autorităților române într-o scrisoare comună adresată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și Ministerului Afacerilor Interne să ia măsuri pentru schimbarea urgentă a legislației românești în așa fel încât un tânăr să poată deveni conducător auto profesionist de la vârsta de 18 ani, precum și alocarea de fonduri europene pentru dezvoltarea unei rețele naționale de școli de conducători auto profesioniști care să asigure învățământ dual pentru angajarea tinerelor talente în industria transporturilor rutiere.

Companiile de transport rutier sunt pregătite să le asigure tinerilor trainingul necesar în sistemul de învățământ dual iar la început de drum, tinerii de 18 ani ar putea să conducă în echipaj pentru o perioada de 3-6 luni.

Related posts