Conceptul de a reîncărca rapid un vehicul electric fără a opri pare desprins dintr-un film SF. Totuși, o nouă secțiune de autostradă publică din Franța demonstrează că nu doar că este posibil, dar poate deveni un standard în logistica viitorului.
Până acum, încărcarea wireless implementată direct în carosabil nu a fost mai mult decât un experiment științific, limitat de viteze mici și disponibilitate restrânsă. Acum, însă, o nouă porțiune de drum forțează limitele acestei tehnologii.
Peste 300 kW, direct din asfalt
Primul sistem din lume de încărcare prin inducție dinamică, implementat pe o autostradă publică cu trafic real, este acum funcțional în Franța. Acesta a fost instalat pe o secțiune de aproape 1,5 kilometri (o milă) din autostrada A10, la sud-vest de Paris.
Tehnologia, dezvoltată de compania Electreon, demonstrează că reîncărcarea în timpul mersului este o alternativă viabilă la opririle lungi. După teste riguroase realizate în condiții de trafic real, laboratoarele Universității Gustave Eiffel au confirmat rezultate remarcabile: sistemul poate furniza o putere de vârf de peste 300 de kilowați (kW) și o putere medie ce depășește 200 kW.
Prin comparație, cele mai populare stații de încărcare rapidă cu fir din Statele Unite, precum Tesla Supercharger V3, ating un maxim de 250 kW.
O soluție vitală pentru camioanele de mare tonaj
Deși proiectul este încă la scară mică – patru vehicule sunt echipate în prezent cu hardware-ul necesar pentru a se încărca pe A10 (un camion, o utilitară, un autoturism și un autobuz) – potențialul său este imens, în special pentru sectorul de transport greu.
Camioanele au nevoie de pachete de baterii uriașe pentru a asigura o autonomie decentă, iar bateriile mari se traduc în timpi masivi de așteptare la stațiile de încărcare. Prin încărcarea dinamică, camioanele ar putea folosi teoretic baterii mai mici, reducând astfel nu doar timpii de staționare, dar și cantitatea de materii prime (în special metale rare) necesare pentru producție.
În plus, echipele din spatele secțiunii A10 susțin că suprafața carosabilului, care găzduiește bobinele de încărcare, a fost proiectată să reziste la decenii de uzură.
Accelerarea electrificării flotelor de vehicule grele
Nicolas Notebaert, Chief Executive Officer al VINCI Concessions și Președinte al VINCI Autoroutes, compania care a condus consorțiul, a subliniat impactul major al proiectului:
„Rezultatele inițiale ale testelor în curs de desfășurare pe o secțiune a autostrăzii A10 confirmă concluziile studiilor anterioare. Implementarea acestei tehnologii pe rețelele rutiere principale din Franța, pe lângă stațiile de încărcare, va accelera și mai mult electrificarea flotelor de vehicule grele – reducând astfel emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul de mărfuri și logistică, care reprezintă peste 16% din totalul emisiilor țării.”
Deși nu este primul sistem de încărcare wireless în carosabil din lume (proiecte mai mici au fost deja implementate în Statele Unite, China, Germania, Norvegia și Israel), acesta este un pas revoluționar, fiind primul de acest fel desfășurat pe o autostradă cu trafic real.
