Introducere: Rețeaua de transport europeană va primi un impuls semnificativ spre electrificare și decarbonizare. Uniunea Europeană a alocat peste 600 de milioane de euro în granturi pentru 70 de proiecte menite să instaleze peste 3.500 de puncte noi de încărcare pentru vehicule electrice, inclusiv stații de mare putere de 1 MW, precum și infrastructură pentru hidrogen, amoniac și metanol, consolidând electromobilitatea pe drumuri, căi navigabile și în aviație.
Electrificarea Rețelei TEN-T și Nu Numai: Aceste investiții masive vor viza rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și se vor extinde în 24 de țări membre. Proiectele selectate vor implementa infrastructură de aprovizionare cu combustibili alternativi, inclusiv:
- Peste 1.000 de puncte de reîncărcare electrică pentru vehicule ușoare, fiecare cu o capacitate de 150 kW.
- 2.000 de puncte noi de reîncărcare pentru vehicule grele, cu o capacitate de 350 kW.
- 586 de puncte de reîncărcare cu o putere de 1 megawatt (MW), o inovație esențială pentru camioane și autocare electrice.
Pe lângă acestea, 16 aeroporturi vor electrifica serviciile de handling la sol, contribuind semnificativ la reducerea emisiilor din aviație.
Impuls pentru Economia Hidrogenului și Transportul Maritim: Economia hidrogenului va beneficia, de asemenea, de un avânt considerabil prin instalarea a 38 de stații de alimentare cu hidrogen dedicate autoturismelor, camioanelor și autobuzelor.
Transportul maritim nu este lăsat în urmă. 24 de porturi maritime vor beneficia de integrarea tehnologiilor ecologice, inclusiv sisteme de alimentare cu energie electrică de la țărm (Onshore Power Supply – OPS), electrificarea serviciilor portuare și facilități de bunkering cu amoniac pentru alimentarea navelor maritime.
Declarații Oficiale: Apostolos Tzitzikostas, Comisarul pentru Transporturi Durabile și Turism, a declarat: „Aceste investiții ne vor consolida competitivitatea și vor contribui la o tranziție către o mobilitate cu emisii zero, mai ușoară și mai accesibilă pentru toți cetățenii.”
Paloma Aba Garrote, Directorul Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA), a adăugat: „Acest sprijin semnificativ al UE pentru organizațiile publice și private va accelera tranziția sectorului transporturilor către un viitor durabil. Cu aceste noi proiecte, peste 2,5 miliarde de euro în granturi UE au fost alocate proiectelor de combustibili alternativi prin AFIF începând cu 2021. Acest lucru demonstrează ambiția UE de a face din mobilitatea cu emisii zero o realitate cotidiană.”
Pașii Următori: După aprobarea celor 70 de proiecte selectate de către statele membre la 13 noiembrie 2025, Comisia Europeană va adopta decizia de atribuire. CINEA va începe apoi pregătirea acordurilor de grant cu proiectele câștigătoare. Datorită epuizării fondurilor disponibile, a treia rundă de selecție a fost anulată. Comisia va evalua acum potențialele fonduri recuperate și va pregăti un nou program de lucru și o nouă cerere de propuneri în lunile următoare.
Context: Proiectele au fost selectate în cadrul celei de-a doua etape a cererii de propuneri AFIF (Alternative Fuels Infrastructure Facility) 2024-2025, care s-a încheiat pe 11 iunie 2025. Suma totală acordată pentru aceste proiecte este de 600 de milioane de euro: 505 milioane sub “plicul general” și 95 de milioane sub “plicul de coeziune”. Bugetul total disponibil pentru această cerere de propuneri a fost de un miliard de euro.
Această inițiativă sprijină obiectivele privind stațiile publice de reîncărcare electrică și de alimentare cu hidrogen de-a lungul principalelor coridoare și noduri de transport ale UE, așa cum sunt stabilite în Regulamentul privind implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIR), în Regulamentul ReFuelEU Aviation și în Regulamentul FuelEU Maritime. AFIF vizează, de asemenea, îmbunătățirea infrastructurii pentru combustibili alternativi în porturi, investind masiv în OPS, facilitând tranziția către combustibili regenerabili și cu emisii reduse, o prioritate majoră conturată în Planul de Investiții pentru Transport Durabil. În ceea ce privește infrastructura de încărcare pentru vehiculele grele, Planul de Acțiune pentru Automobile încurajează adoptarea vehiculelor cu emisii zero prin accelerarea implementării infrastructurii necesare.
